4 januari 2004 -
Negen van de tien productinnovaties kosten uiteindelijk meer geld dan ze opleveren. Een conclusie die helaas altijd pas na introductie kan worden getrokken. Zelfs opmerkelijke of populaire introducties halen het niet altijd: in 2000 verraste Apple met de G4 Cube; maar vorig jaar werd dit innovatieve product weer van de markt gehaald, wegens gebrek aan inkomsten.
Al wat bijdraagt om het aantal falende innovaties te verminderen mag daarom succesvol innovatiemanagement worden genoemd.
Drie benaderingen James Andrew en Harold Sirkin van de Boston Consulting Group bestudeerden het innovatiegedrag van 200 grote ondernemingen in de VS, Japan en een aantal Europese landen. Ze destilleerden hieruit drie kansrijke innovatie-benaderingen.
1. Integreren Een bedrijf neemt hierbij alle innovatiestappen zelf, van ontwikkeling tot marktintroductie en exploitatie. Geschikt indien het bedrijf geen haast heeft, de juiste kennis in huis heeft en over voldoende geld beschikt.
2. Orkesteren Hierbij wordt samengewerkt met partners. Iets goedkoper, geschikt in zeer competitieve markten en wanneer de technologie nog in de kinderschoenen staat.
3. Licenseren Een bedrijf heeft een idee en geeft dan in licentie aan een ander bedrijf. Relatief goedkoop en geschikt voor markten waar infrastructuur nog ontbreekt en die nieuw of onbekend zijn voor de innovator.
Bron:Marketing Online