zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale transformatie bij twee derde Europese multinationals

5 juli 2016 - Twee derde van alle Europese multinationals heeft aan het einde van dit jaar digitale transformatie op de agenda staan. Dat is een van de opvallende conclusies uit diverse onderzoeken van IDC naar de stand van zaken rondom dit onderwerp. Een samenvatting van die onderzoeken werd gepresenteerd tijdens de IT Inspiration Day van SAP Nederland.

Trends als cloud, mobile, social en big data laten diepe sporen na in de manier waarop we consumeren, werken en leven. Consumenten verwachten op het individu afgestemde dienstverlening, op het moment dat zij dat willen, ongeacht de plaats of het gebruikte device.


 
Grondige herinrichting
Dat heeft logischerwijs grote invloed op de manier waarop ondernemingen hun dienstverlening moeten inrichten en met digitale voorzieningen en informatie moeten omgaan. Dit vereist een grondige herinrichting van IT- en informatievoorzieningen en zelfs het businessmodel. Kortom, een digitale transformatie.
 Die urgentie blijkt nu doorgedrongen in Europa. IDC verwacht dat tegen het einde van 2016 maar liefst twee derde van alle CEO's digitale transformatie centraal op de agenda zal hebben staan. Onderzoek toont aan dat deze transformatie bij 48 procent van de bedrijven gericht zal zijn op operationele efficiency. Het bieden van digitale dienstverlening en het verbeteren van de customer experience is voor respectievelijk 23 procent en 28 procent het speerpunt.
 
Organisatiebreed
IDC plaatst daar wel een kanttekening bij: een digitale transformatie moet organisatiebreed plaatsvinden. De onderzoekers voorspellen dat 70 procent van alle digitale transformatieprojecten die slechts vanuit een of enkele afdelingen beslaan nog binnen de eerste twaalf maanden sneuvelen.
 
Opkomst van de Chief Digital Officer
Een organisatiebrede digitale transformatie komt wel met een uitdaging: hoe krijgt u alle belangen die in de organisatie spelen op dezelfde lijn? Hoe zet u alle neuzen dezelfde kant op? In een traditionele boardroom zijn daarvoor te veel kapiteins op het schip. De noodzaak van de Chief Digital Officer dringt steeds meer door bij corporate bedrijven, zo blijkt uit het onderzoek. 56 procent van de ondervraagde bedrijven heeft inmiddels iemand aangewezen om het digitale traject in goede banen te leiden, en nog eens twaalf procent is van plan deze in de komende twaalf maanden aan te stellen.
 
Rol van CIO verandert
De rol van de CIO verandert grondig door de digitale transformatie. De traditionele CIO is een manager, verantwoordelijk voor een goede beschikbaarheid van IT, kostenreductie en het optimaliseren van businessprocessen. Maar de digitale transformatie vraagt om een CIO die als een leider het voortouw neemt in het formuleren van businessdoelstellingen. De focus moet daarbij liggen op zaken als het transformeren van het businessmodel, het mogelijk maken van nieuwe, technologiegebaseerde producten en diensten en het verlenen van businessinzichten.
 
Drempels
Niet alle organisaties slagen erin een digitale transformatie te initiëren of succesvol vorm te geven. Als belangrijkste drempel noemen de onderzochten het ontbreken van een 'sense of urgency'. Voor zo'n 38 procent van alle ondervraagden is dat de belangrijkste show-stopper. Als tweede en derde belangrijkste drempel noemen de respondenten het ontbreken van de juiste skills en de afwezigheid van een innovatiecultuur binnen de organisatie. Het missen van een duidelijke visie bij het management of het ontbreken van de juiste technologie worden het minst vaak genoemd als drempel.
 
Blijvend waarde toevoegen

Volgens Caspar Joustra, managing director van SAP Nederland, bevestigt het onderzoek trends die zij al langer in de markt zien. "Om te overleven in deze digital economy is een digitale transformatie geen luxe, maar noodzaak," zegt hij. "Organisaties lijken dat steeds beter te beseffen. Belangrijk daarbij wel is dat ze focussen op het creëren van blijvende waarde. Innoveren met technologie dient geen doel wanneer er geen houdbaar businessmodel aan ten grondslag ligt."
 
IDC ondervroeg voor het onderzoek meer dan 300 CIOs en businessmanagers van Europese multinationals.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Maak bedrijfsprocessen efficiënt met zelfontwikkelde applicaties
 Wat zijn de gevolgen van digitalisering voor personeel en HRM?
 Digitale transformatie: zeven concrete stappen naar succes
 Bedrijven worstelen met de snelheid van technologische veranderingen
 
 
reacties
 
Elly Langeveld  |   | 
31-10-2016
 | 
13:42 uur
“Goed om te horen dat twee derde van de Europese multinationals zich aan het einde van het jaar bezig gaat houden met digitale transformatie. Uit ons onderzoek eerder dit jaar, waarin 600 IT-beslissers in Noord-Amerikaanse en West-Europese organisaties zijn gevraagd naar de status van hun digitale transformatie, bleek dat meer dan de helft van de belangrijke operationele bedrijfsprocessen grotendeels of zelfs geheel nog op papier gebaseerd zijn. 29 procent communiceert met hun klanten nog steeds op papier en niet via e-mail of sociale media. Een tip: begin bij het beoordelen van de bedrijfsprocessen. Vanuit daar kunnen de eerste basisstappen worden gezet naar een digitale transformatie. Vergeet daarbij niet dat het om een significante verandering gaat die veel tijd kost. Zorg dat de visie van de organisatie en de stappen die nodig zijn om een succesvolle digitale transformatie te realiseren parallel lopen. Dan blijft het niet alleen bij plannen maken, maar dan kunnen de organisaties in 2017 écht gaan profiteren van hun digitale transformatie, lean en agile!”

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10