zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitgaven mobile search nog nooit zo hoog

4 juli 2016 - Zoekmachinemarketeers geven meer budget dan ooit uit aan mobiele advertenties. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het Deloitte Report on Search Advertising 2016, uitgevoerd in opdracht van brancheorganisaties IAB en DDMA.

Jeffrey Bleijendaal, voorzitter van de DDMA-commissie Search: "Adverteerders begrijpen dat mobiel adverteren anno 2016 onmisbaar is geworden voor hun business."



Mobile search advertising
In het onderzoek zijn Google-zoekopdrachten in de reis-, retail- en financiële sector uit december 2013, december 2014 en december 2015 met elkaar vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat mobile search advertising belangrijk is dan ooit. 49 procent van het search budget in Travel en Retail ging in 2015 naar mobiele apparaten (telefoon en tablet). Voor de financiële sector ligt dit percentage met 38 procent iets lager. De totale uitgaven aan search advertising lagen in 2015 op 673 miljoen euro. Voor 2016 is de verwachting dat dit verder doorgroeit naar 733 miljoen. Dat is goed voor 45 procent van de online advertentiemarkt.

Strijd om topposities
Het grootste gedeelte van die uitgaven is gericht op de topplekken in Google. Maar liefst 86 procent van het budget wordt uitgegeven aan de top drie posities op de eerste pagina bij een zoekopdracht. Sinds januari van dit jaar heeft Google dit aantal uitgebreid naar vier posities. Arjen Hettinga, (voorzitter IAB Taskforce Search): "Het onderzoek van 2016 zal laten zien wat daar de precieze effecten van zijn. Eén verandering in Google kan van grote invloed zijn op de prestaties van organisaties. Daarom zijn terugkerende onderzoeken als deze ook zo belangrijk."

Groei CPC afgenomen
De groei in de kosten per klik (CPC) voor de Google-topposities bij hoog volume keywords is in de reis- en financiële wereld afgenomen ten opzichte van vorig jaar. In retail is de CPC in 2015 zelfs gedaald en op hetzelfde niveau terechtgekomen als in 2013. Dit is een opvallende conclusie en laat zien dat adverteerders minder bereid zijn om op dure keywords met elkaar te concurreren.

Branded zoekwoorden
In alle drie de onderzochte sectoren is meer budget gespendeerd aan branded keywords (zoekwoorden met daarin de merknaam) dan vorig jaar. In de retailsector verdubbelde het aandeel hiervan zelfs bijna, van zes procent in 2014 tot elf procent in 2015.

Bekijk het volledige onderzoek op de website van DDMA of IAB.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Investeringen in ‘mobile marketing’ topprioriteit voor retailers en merken
 Marketeer kan niet meer zonder mobiel
 Mobile marketing minder experimenteel en meer gericht op resultaat
 Mobile marketing wordt langzaam mainstream
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10