zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe gebruiken consumenten Social Commerce platforms?

4 juli 2016 -  Er wordt gezegd dat Social Commerce de marketingtrend van dit jaar is, omdat steeds meer consumenten vertrouwen op aanbevelingen van vrienden en andere consumenten. Maar hoe maken consumenten gebruik van Social Commerce platforms?

Pepper.com heeft de data van de elf grote platforms geanalyseerd om uit te vinden welke apparaten consumenten gebruiken wanneer ze online shoppen en bij welk soort producten hun interesse ligt. Het onderzoek onthult karakteristieke eigenschappen van Nederlandse consumenten en gemeenschappelijke patronen vergeleken met consumenten uit andere landen.


 
Consumentenelektronica en  mode staan hoog op de lijstjes
Winkels die elektronica en mode verkopen halen het meeste voordeel uit Social Commerce. 23.12 procent van alle 156.78 miljoen producten die gekocht zijn via Pepper.com’s elf platforms gedurende de eerste zes maanden waren elektronica zoals smartphones, notebook, tv’s en gameconsoles. 13,72 procent kwam op naam van mode en accessoires. Meubilair en decoratieve items staan op plek drie met 11.18 procent van alle sales. Entertainment-producten zoals games, films op Blu-ray of DVD en muziek behaalden 6.5 procent en staan daarmee op de vierde plaats.
Het gedrag van Nederlandse consumenten is op enkele punten anders: In Nederland zijn mode, meubilair (en decoratieve items), en kinderkleding en andere producten voor kinderen de populairste productcategorieën. 31.5 procent van alle consumenten die iets via nl.pepper.com kochten, kochten mode of accessoires, 9.07 procent schafte meubilair (of decoratieve items) aan en 8.77 procent haalde bijvoorbeeld kinderkleding, speelgoed en buggy’s in huis.
 
Meer dan de helft gebruikt een mobiel apparaat bij het online shoppen
Wereldwijd gezien is Mobile Commerce niet alleen de toekomst, het maakt al een groot onderdeel uit van de staat van online shopping: 55,96 procent van alle 114.28 unieke gebruikers die Pepper.com’s platformen bezochten tijdens de eerste zes maanden van 2016 gebruikten een mobiel apparaat. Voornamelijk Braziliaanse (65.59 procent), Nederlandse (62,98 procent), Britse (61.43 procent), Zuid-Koreaanse (60.60 procent) en Mexicaanse (58.18 procent) consumenten maakten vaak gebruik van een mobiel apparaat tijdens het online shoppen.
Andere markten lopen wat achter in de deze ontwikkeling. Terwijl USA momenteel op een gemiddelde van 58.79 procent zit, zijn er ook veel Europese landen die achterlopen wat dat betreft, namelijk in Oostenrijk (49.19 procent), Duitsland (48.69 procent) en Polen (45.03 procent) gebruiken minder dan één op de twee online shoppers een mobiel apparaat. Frankrijk heeft het laagste percentage mobiele shoppers, namelijk 42.11 procent.
 
Android apparaten domineren de smartphone en tablet markt
Android is veruit het meest gebruikte systeem, niet minder dan 66.48 procent van alle 60.45 miljoen Pepper.com-gebruikers gebruikten een Android-apparaat van januari tot juni 2016. Daarnaast behaalde Apple’s iOS een percentage van 29.93 procent. Ten slotte behaalde Windows Phone en Black Berry een klein percentage van 2,73 procent.
In de Nederlandse markt is iOS ongeveer gelijkwaardig aan Android. Tijdens de eerste helft van 2016 kwam 50,56 procent van alle gebruikers op naam van Android, voor iOS was dit 47.46 procent. Vergeleken met de Wereldwijde cijfers, werden Windows smartphones maar zelden gebruikt, namelijk 0.63 procent. Voor Blackberry was dit 0.22 procent.
 
De meeste consumenten kopen online op maandag en dinsdag tussen 19:00 en 21:00 uur
Consumenten wereldwijd kopen het vaakst op maandag of dinsdag. Met 15.45 procent van alle aankopen via Pepper.com’s Social Commerce platformen is de maandag het populairst gebleken, gevolgd door dinsdag met 15.30 procent en woensdag met 14.53 procent. De zwakste dag is zondag met 12.87 procent van de 15.77 miljoen aankopen.
Andere patronen die consumenten wereldwijd gemeen hebben is het tijdstip waarop ze graag online kopen. De vroege avond en voornamelijk de twee uren tussen 19:00 en 21:00 uur is het tijdstip met de meeste sales. 6.18 procent van alle consumenten koopt tussen 19:00 en 20:00, 6.19 procent tussen 20:00 en 21:00 uur.  Het op een na sterkste tijdstip van de dag is tussen 13:00 en 15:00 uur. 6.06 procent (13:00 – 14:00) en respectievelijk 6.02 procent (14:00 – 15:00) van alle consumenten gebruikt de lunchpauze om online te shoppen.
De Nederlandse markt is erg vergelijkbaar met de wereldwijde cijfers. Gedurende de eerste helft van 2016 kochten de meeste consumenten op maandag (16.07 procent) en dinsdag (15.42 procent), terwijl zondag de zwakste dag van de week was met 12.18 procent. Maar er is ook een Nederlands kenmerk te vinden, vergeleken met de wereldwijde data kopen Nederlanders minder in de avonduren. Het uur van 20:00 tussen 21:00 uur staat met 5.82 procent slechts op de vierde plek. De meeste consumenten kopen in Nederland tussen 12:00 en 13:00 (6.02 procent), terwijl de uren tussen 10:00 en 11:00 (5.96 procent) en 13:00 en 14:0 (5.93 procent) op de tweede en derde plek staan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument is klaar voor social commerce
 Kwart verzekeraars biedt ’s avonds geen webcare
 Grote merken reageren te traag op klantvragen via webcare
 Bedrijven verwachten in 2016 sterke groei digitaal klantcontact
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10