Bedrijfscultuur belangrijkste argument om van baan te wisselen
30 juni 2016 -
Bijna heel werkend Nederland staat open voor een verkennend gesprek bij een nieuwe werkgever als zij daarvoor worden benaderd - maar liefst 83 procent. Toch pakken we niet massaal onze biezen als een carrièrekans zich voordoet.
Bijna drie op de vier Nederlandse talenten (71 procent) wil namelijk eerst weten hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit en welke waardes de nieuwe werkgever erop na houdt. Dat blijkt uit recent onderzoek van LinkedIn onder Nederlandse werknemers.
Bedrijfscultuur
Ontevredenheid over de bedrijfscultuur bij de huidige werkgever is voor ruim één derde (34 procent) van de werknemers reden genoeg om van baan te wisselen. Eén op de drie Nederlanders (36 procent) switcht om meer carrièrekansen voor zichzelf te creëren en 38 procent gaat met een nieuwe baan voor uitdagender werk. Voordat Nederlanders een nieuwe baan accepteren, willen ze daarom eerst inzicht in de doorgroeimogelijkheden, verwachtingen en werkdruk. Ook horen we graag wat de ervaringen van de huidige werknemers van het bedrijf zijn.
Inzicht in cultuur en waarden
Voor een bedrijf is het van belang om inzicht te geven in wat hen als werkgever onderscheidt van de rest, wat hun bedrijfswaarden zijn en wat de visie is van het merk. Bovendien waarderen sollicitanten eerlijkheid over het ontstaan van een vacature. Die transparantie zegt volgens de respondenten al veel over hoe een werkgever omgaat met zijn mensen.
Controle over eigen carrière
"Het lijkt erop dat mensen meer vertrouwen in de arbeidsmarkt hebben en daardoor in beweging komen," zegt Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux. "We nemen minder snel genoegen met een baan en zijn steeds kritischer op onze werkomgeving. Waar vorig jaar nog 20 procent actief zocht naar een nieuwe baan, is dat nu 33 procent."
Online recruitment specialiste Floor Nobels herkent deze trend. "Mensen willen hun eigen carrière managen. Meer mensen zoeken actief naar nieuwe uitdagingen. En het zoeken en vinden van een nieuwe baan, inclusief het vergaren van informatie over bedrijfscultuur en -waarden, wordt online steeds gemakkelijker".
Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de respondenten de website van de potentiële werkgever bezoekt om informatie te vergaren. Ruim een derde zoekt online naar profielen van toekomstige collega’s om meer inzicht te krijgen in het bedrijf. Hoe lang werknemers in dienst zijn, zegt vaak al veel over de cultuur en waarden van een bedrijf.
Eigen netwerk
Een nieuwe baan komt voor veel Nederlands talent uit het eigen netwerk. Ruim een derde (35 procent) van de mensen die een nieuwe baan vindt, is daar terecht gekomen via iemand die hij of zij al kende bij dat bedrijf. 13 procent van het Nederlandse talent vindt een baan via een recruitmentbureau en nog eens 13 procent komt binnen via een vacaturesite.