27 juni 2016 -
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), maakt tijdens haar jaarlijkse haringparty in het Kurhaus bekend dat de supermarktomzet in 2015 met 4,6 procent is gestegen van 34,3 naar 35,9 miljard euro. De economische crisis heeft de afgelopen jaren zijn sporen achtergelaten in de Nederlandse economie.
Toch heeft de supermarkt- en foodservice branche daar weinig onder te lijden gehad. Sterker nog: er is in magere tijden zelfs sprake van omzetgroei.
Niet bezuinigen op eten en drinken
Dit is vooral te danken aan het feit dat de consument andere keuzes maakt en niet bezuinigt op eten en drinken. Ook nu kiest de supermarktklant vaker voor gemak. De supermarkten spelen hierop in door een gemaksassortiment aan te bieden, maar ook door boodschappen thuis te bezorgen en online bestellen mogelijk te maken. De hybride consument zorgt voor blurring van food retail en food serviceconcepten. Zo'n ontwikkeling toont als geen ander de flexibiliteit en de dynamiek van de branche als geheel.