Kwart Nederlanders vindt altijd bereikbaar zijn niet belangrijk
24 juni 2016 -
23 procent van de Nederlanders vindt het niet belangrijk om altijd bereikbaar te zijn en 22 procent vindt dat wel belangrijk. Dit is bijna de helft minder dan op internationaal niveau, waar 42 procent het belangrijk vindt om altijd bereikbaar te zijn. Hiermee wijkt Nederland sterk af van de overige landen.
Het percentage wat het niet belangrijk vindt om altijd bereikbaar te zijn, ligt op internationaal niveau een stuk lager; slechts elf procent. Nederland is, samen met Duitsland, Zweden en Canada een van de vier landen waarvan de groep, die het niet belangrijk vindt om bereikbaar te zijn, groter is dan de groep die dit wel belangrijk vindt.
In dit GfK online onderzoek is aan 27.000 respondenten, over 22 landen verspreid, gevraagd hoe sterk men het eens of oneens is met de stelling: ‘Belangrijk om altijd bereikbaar te zijn’.
Sekse en leeftijd
Bij mannen zijn de meningen evenredig verdeeld; zowel 22 procent is het eens als oneens met de stelling. Bij vrouwen is er een klein verschil; zo vindt 21 procent het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn en 23 procent vindt van niet.
Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen, zijn het vooral de jongeren die het belangrijk vinden om altijd bereikbaar te zijn; 30 procent bij 15-19 jaar en 26 procent bij de leeftijdsgroep 20-29 jaar. Vanaf 40 jaar en ouder is het merendeel het oneens de stelling en vindt het dus niet belangrijk om altijd bereikbaar te zijn.
Vergelijking tussen de landen
Dit onderzoek maakt op een grootschalige manier een vergelijking tussen de verschillende landen. Het percentage die het belangrijk vindt om altijd bereikbaar te zijn, ligt in Rusland en China (beide 56 procent) het hoogste. Daarna volgt Turkije met 53 procent. Dit zijn de enige drie landen waarbij meer dan de helft van de bevolking het eens is met de stelling. In Duitsland is de meerderheid het niet eens met de stelling (34 procent niet eens versus zestien procent eens). Daarna volgt Zweden (28 procent versus 22 procent), Canada (24 procent versus 23 procent) en op de vierde plaats Nederland (23 procent versus 22 procent).
Leuk onderzoek. Ik zie alleen niet exact wat bereikbaar zijn inhoudt. Is het bereikbaarheid per gsm, of via Facebook, wahtsapp, Twitter. Als ik om me heen kijk is half Nederland via zijn gsm altijd bereikbaar, in de sportschool tussen de oefeningen door, in de trein en metro, op de fiets, op het werk, als er even geen klant is, laatst zelfs in de sauna. Ik weet niet wie ze hebben geïnterviewd en welke leeftijdsgroep. Het lijkt me ook nogal uitmaken of je dit aan jeugd vraagt of aan 50+. Of aan ondernemers of iemand in vaste dienst, a 9-to-5-man.