Hunkemöller en Tata Steel winnen Werf& Awards 2016
23 juni 2016 -
De eerste Werf& Awards voor beste recruitment en arbeidsmarktcommunicatiecase van 2016 zijn uitgereikt aan respectievelijk Hunkemöller (beste recruitmentcase 2016) en Tata Steel (beste arbeidsmarktcommunicatiecase 2016). Uit 50 inzendingen zijn in mei door een deel van de jury zestien cases gekozen die zijn voorgelegd aan het publiek.
Deze publieksjury heeft tien cases genomineerd. De drie vakjury’s bestaande uit in totaal vijftien personen hebben uit deze tien genomineerden uiteindelijk de twee cases als beste van Nederland gekozen.
De publieksjury heeft ook twee winnende cases gekozen. Albert Heijn won de beste recruitmentcase 2016 en Philips de beste arbeidsmarktcommunicatiecase. De Awards zijn uitgereikt op het jaarcongres arbeidsmarktcommunicatie en recruitment Werf& live.
Winnende cases
Over de recruitmentcase 2016 waren de drie vakjury’s het unaniem eens volgens juryvoorzitter Marion de Vries.
"Hunkemöller laat werving & selectie een verlengstuk zijn van het werkgeversmerk. U wordt er ook tijdens de procedure volledig in ondergedompeld. Zo zeer zelfs, dat ook afgewezen kandidaten uiteindelijk meer bij Hunkemöller kopen, dan voorheen. Dan doet u iets heel erg goed.
Daarnaast is men al ver in het ‘hire for attitude, train for skills’. Niet het cv is bepalend of iemand geschikt is, maar persoonlijkheid. Een video-interview met de CEO is een van de manieren om dat te testen. Met succes. De kwaliteit van de sollicitaties is zodanig gestegen dan men nu 28 sollicitanten nodig heeft voor een aanname in tegenstelling tot 150 sollicitanten in het verleden."
"Tata Steel, de winnaar van de arbeidsmarktcommunicatie award is een mooi voorbeeld van wat het oplevert als u arbeidsmarktcommunicatie heel gestructureerd aanpakt. Als u goed nadenkt over hoe u doelgroepen kunt bereiken. Er ligt een communicatieplan waarbij vanaf de basisschool jonge mensen in de omgeving van Tata Steel met Techniek en Tata Steel in aanraking komen. En ziten ze eenmaal in het vierde jaar dan worden ze vakkundig naar binnen gehengeld. Resultaat is dat men tegen zeer lage kosten dit jaar 130 technici heeft weten te werven voor de BBL opleiding. De aanpak is degelijk en zeker authentiek. En wordt al jarenlang zo uitgevoerd, steeds verder aangescherpt. Niet verrassend, maar hoeveel organisaties weten niet dat deze gestructureerde aanpak werkt en kiezen toch voor adhoc oplossingen?".
Albert Heijn en Philips winnen de publieksprijs
Bijna 5.000 stemmen zijn uitgebracht op de zestien voorgeselecteerde inzendingen voor de Werf& Awards. Daarbij koos het publiek Albert Heijn als beste recruitmentcase 2016 waarbij de recruitmentsite volledig uitgaat van wat de sollicitant zoekt: baan in de buurt, salariscalculator, reistijdcalculator, makkelijk mobiel sollicteren etc.,
Als beste arbeidsmarktcommunicatiecase 2016 koos het publiek Philips. Heel bekend als werkgever in Nederland, maar dat is niet overal zo. Met een zeer bescheiden budget is ervoor gekozen om 21 testimonials wereldwijd onder de aandacht te brengen. Met succes. Vier keer meer bezoekers op de website die gemiddeld bijna zes minuten bleven. Met als gevolg ook meer aandacht voor vacatures in land als China bijvoorbeeld.