22 juni 2016 -
De prijs van ruwe olie en daarmee de brandstofprijzen aan de pomp zullen na een Brexit hoogstwaarschijnlijk stijgen. Dit komt doordat ruwe olie verhandeld wordt in Dollars en de Euro na een Brexit in waarde zal dalen. Dit heeft een prijsstijgend effect voor ruwe olie, de grondstof voor alle brandstoffen aan de pomp.
De Nederlandse automobilist zal daardoor een hogere prijs voor benzine, diesel en LPG moeten betalen als Groot-Brittannië uit de Europese Unie stapt.
Brexit raakt Nederlandse consument aan de pomp
Op donderdag 23 juni stemmen de inwoners van Groot-Brittannië voor of tegen een exit uit de Europese Unie. Een exit van Groot-Brittannië uit de EU zal de Euro in waarde doen dalen ten opzichte van de Dollar. De Europese Unie wordt immers niet sterker door het vertrek van Groot-Brittannië. Een minder waardevolle Euro maakt importeren door en voor Europa duurder. Dat heeft de nodige gevolgen. "Duurdere import van grondstoffen, zoals ruwe olie, raakt de Nederlandse consument direct bij benzine, diesel en LPG in de portemonnee. De prijzen aan de pomp worden namelijk dagelijks aangepast op basis van de ruwe olieprijzen," aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.
Ook Britse brandstoffen duurder
Een Brexit laat niet alleen de brandstofprijs in Europa stijgen, ook de prijs aan de pomp in Groot-Brittannië gaat omhoog. De Britse Pond zal bij een Brexit net als de Euro minder krachtig worden ten opzichte van de Dollar. "Hierdoor wordt het ook voor de Britten duurder om olie te importeren. Deze prijsstijging wordt immers weer doorberekend aan de automobilist in Groot-Brittannië," volgens van Selms. Benzine is in Groot-Brittannië nu ongeveer elf procent goedkoper dan in Nederland. Diesel is nu al vijftien procent duurder en LPG is ongeveer gelijk in prijs.