zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managementlessen van generatie Y

22 juni 2016 -  Generatie Y wordt vaak getypeerd als flexibel, goed in multitasking, tech savvy maar ook als verwend en lui. Het zijn jongeren die opgegroeid zijn in een tijd waarin alles langzaam maar zeker bespreekbaar werd. Ze worden aangemoedigd om hun eigen mening te vormen en zelf na te denken over allerlei zaken.

Generatie Y heeft de ruimte gekregen en gegrepen om zichzelf te ontplooien naar hun eigen wensen en mogelijkheden. Het is ook een generatie die zich gelukkig voelt, opgegroeid in een tijdperk zonder angst. 


De oudste generatie Y-ers is nu rond de 30 jaar en waarschijnlijk zijn er al een paar begonnen aan hun eerste managementfunctie. De jongste mensen van deze generatie komen nu, net afgestudeerd, de arbeidsmarkt op. De afgelopen tien maanden heeft Theo Reijnders van Wolters Kluwer Tax & Accounting als jurylid van de Student Company of the Year 2016 een paar teams mogen ontmoeten en volgen. Hij haalde daar een paar inspirerende ervaringen en belangrijke trends uit. 
 
Duurzaamheid
"Duurzaamheid was bij alle studentbedrijven een aanleiding om een dienst of product te ontwikkelen of maakte in ieder geval onderdeel uit van het eisenpakket van productie en distributie," vertelt Reijnders. De Smeerbal van de Young Innovators is biologisch afbreekbaar in negen maanden. De Smeerbal is een plastic balletje met daarin veertien milliliter zonnebrandcrème om festivalgangers te beschermen tegen de zon. Zij hebben de Smeerbal ontwikkeld omdat flessen zonnebrandcrème niet door de controle bij de toegang tot het festivalterrein heen komen en jongeren zich vaak niet voldoende bewust zijn van de schade die de zon kan toebrengen. "Een andere oplossing waarbij rekening gehouden is met het milieu is Pouch. Pouch wil wat doen aan de bergen plastic in de wereld en speelt in op het verbod aan plastictassen met tassen van papier, bamboe en jute. Duurzaamheid moet en zal voor altijd hoog op de agenda blijven staan. Het is fijn om te zien dat de ondernemers van de toekomst daar nu al zo bewust mee bezig zijn," merkt Reijnders op.
 
Win as a team
Het team wordt door alle deelnemers als belangrijkst ervaren. Luxio bijvoorbeeld, het studentbedrijf uit Boxtel dat designlampen maakt, bestaat uit een team van vijf creatievelingen vanuit verschillende opleidingen in vormgeving, media en producten. Naar eigen zeggen is het een enthousiast en ietwat chaotisch team dat elkaar vindt in innovatieve oplossingen. Reijnders: "Ze kennen elkaars zwaktes en sterktes maar doen het vooral met elkáár. Soms zie ik dat die teamspirit in het bedrijfsleven naar de achtergrond verdwijnt. Maar het is zo belangrijk. Methodes als agile en scrum helpen gelukkig wel weer om het gevoel van ‘met een klein team intensief bouwen aan iets tastbaars’ en echt samenwerken terug te krijgen. Met een goed team kun u de wereld aan!"
  
Focus
Een derde les die Reijnders leerde van de studentondernemers is focus. "Wat mij over de afgelopen tien maanden ook weer helderder voor ogen is gekomen is het belang van focus. Er zijn duizenden dingen waar u zich als ondernemer door af kunt laten leiden. Maar juist in de dagelijkse hectiek is het de kunst om de grote lijnen te blijven zien en te focussen op wat echt belangrijk is. OKR, objectives & key results, is een techniek die doelen en resultaten zo formuleert dat ze extreme focus geven. Google en Facebook gebruiken deze methode ook. Iedereen kan druk bezig zijn, maar zonder enkele voortgang. Focus dus op wat daadwerkelijk belangrijk is," benadrukt Reijnders.  
 
Tech savvy
Studenten van deze tijd denken in onbegrensde mogelijkheden. Laser, app, productie in het buitenland, ze zijn niet bang om groots te denken en ze zijn ook niet bang om in technologie te denken. Ze zijn opgegroeid met technologie en de online wereld en weten hier goed mee om te gaan. In alle rollen bij bedrijven komt steeds meer technologie kijken, een marketeer moet steeds meer weten van tools en data, een accountant van online systemen en een HR-professional van social media. "Zorg dat u de boot niet mist en tech savvy wordt en blijft, hiermee kunt u uw horizon verbreden," stelt Reijnders. Een mooi voorbeeld is Range of Monitor, de winnaar van Student Company 2016. Het bedrijf ontwikkelde een app waarbij de fysiotherapeut de oefeningen die zijn patiënt thuis doet kan volgen. Hierdoor zijn er minder behandelingen nodig, de oefeningen worden beter gedaan, de patiënt is eerder genezen en de administratieve last wordt sterk gereduceerd. Een snelle rekensom zegt dat deze innovatie de gezondheidzorg miljoenen en misschien wel veel meer bespaart als elke fysiotherapeut dit zou gaan gebruiken. Een goed voorbeeld van kleine innovaties met grote impact op onze gezondheid en portemonnee.
 
Wees kritisch
Jonge mensen kijken vaak met een open en frisse blik naar de toekomst en de wereld om zich heen. Voor managers is het inspirerend om met deze blik naar hun eigen organisatie te kijken. Reijnders: "Wees kritisch. Bepaalde zaken gaan misschien al 30 jaar op dezelfde manier. Maar is dit wel de juiste? Is deze manier van werken wel duurzaam? Worden mensen er gelukkiger van? Blijf nadenken. Welke talenten heeft u en hoe kunt u die inzetten? Misschien is het tijd om iets heel anders te gaan doen." Het studentbedrijf Vogelvlucht heeft bijvoorbeeld een lasersysteem bedacht waarmee vogels uit koeienstallen gejaagd kunnen worden en waarmee kippen gestimuleerd worden de eieren in hun nesten te leggen in plaats van op de grond. Hij vervolgt: "Als dit zo’n groot probleem is, waarom heeft niemand dit dan eerder bedacht? Dit is echt een duidelijk voorbeeld van kijken met een nieuwe blik. Deze frisse blik levert Nederland potentieel 25 miljoen euro per jaar op."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inspirerende lessen van groepsdieren
 Vijf dingen die u kunt leren van Monopoly
 Leiderschapslessen uit de natuur – deel 2
 Valentijnslessen voor managers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10