Online leren populairste leermethode voor de toekomst
17 juni 2016 -
Online leren is al jaren aan een sterke opmars bezig, maar staat nu met stip op een als populairste leermethode voor de toekomst. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders. Cursisten volgden een recordaantal werkgerelateerde trainingen, waarvan de helft online.
Online leren is de norm geworden, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. De helft van alle Nederlanders (49 procent) heeft al ervaring met online leren, van wie 55 procent deze leervorm aanraadt aan vrienden of familie. 45 procent geeft aan in de toekomst online te willen leren. Eén op de drie Nederlanders (36 procent) volgde het afgelopen jaar een werkgerelateerde training. Nooit eerder was dat percentage zo hoog.
Voor het derde jaar op rij onderzocht Markteffect in opdracht van GoodHabitz het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders. Net als vorig jaar geven vrijwel alle respondenten (87 procent) aan persoonlijke ontwikkeling (zeer) belangrijk te vinden. Opvallend is de motivatie om te leren: het opdoen van kennis (78 procent) en het ontwikkelen van vaardigheden (75 procent) worden beduidend vaker genoemd dan carrière maken (24 procent).
Online leren populairste leermethode
"Nederlanders zijn meer dan ooit bezig met hun persoonlijke groei. Dat blijkt uit het fors stijgende aantal respondenten dat het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgde. En ze weten dat online trainingen hét middel zijn waarmee ze zich kunnen ontwikkelen," stelt Mike van Tilburg, directeur van GoodHabitz. "Dat online leren de koppositie zou pakken boven klassikale trainingen, blended leren en zelfs leren in de praktijk, lag in de lijn der verwachting. Maar de snelheid en overtuiging waarmee deze ontwikkeling zich voltrekt, heeft me positief verrast."
Dit aantal zal natuurlijk alleen maar stijgen. Ook niet heel gek natuurlijk. Online een studie doen is veel flexibeler dan ouderwets in een klaslokaal zitten op vaste tijden. Nu kun je gemakkelijk even een uurtje aan bijscholing besteden op welk apparaat dan ook, waar dan ook ter wereld.