zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financiële instellingen herkennen frauduleuze transacties vaak niet

16 juni 2016 -  Een onderzoek, uitgevoerd door Kaspersky Lab en B2B International, toont aan dat banken en betalingsorganisaties het lastig vinden om met online financiële fraude om te gaan in het huidige verbonden, complexe technologische landschap.

Verrassend genoeg geeft ruim een derde (38 procent) van de organisaties toe dat het steeds moeilijker wordt om het onderscheid te zien tussen frauduleuze en legitieme transacties.


 
Effectiviteit verbeteren
De explosieve groei van elektronische betalingen, gecombineerd met nieuwe technologische ontwikkelingen en veranderende bedrijfsbehoeften, heeft bedrijven de afgelopen jaren gedwongen om de effectiviteit van hun bedrijfsprocessen te verbeteren. In veel gevallen werd dit bereikt door het implementeren van e-flow systemen voor interactie met leveranciers, klanten, etc. De vele soorten elektronische betalingen zijn inmiddels zo alomtegenwoordig dat het voor bedrijven absoluut onmogelijk is om elektronische transacties van welke aard dan ook volledig te voorkomen. Als het aantal online transacties stijgt, neemt logischerwijs ook het niveau van de online fraude toe. Van de deelnemende financiële dienstverlenende organisaties meent 50 procent dat online financiële fraude aan het toenemen is.
 
Interne oplossing
Gekeken naar de details dan is te zien dat 41 procent van de bedrijven een interne cyberbeveiligingsoplossing heeft geïmplementeerd en dat 45 procent op een externe oplossing van hun bank vertrouwt om de risico's te beperken. Toch heeft nog steeds 46 procent van de bedrijven slechts ten dele een oplossing tegen financiële fraude geïmplementeerd of nog helemaal niet. Onder financiële organisaties heeft slechts 57 procent een specifieke anti-fraude beveiligingsoplossing.
 Volgens deze bevindingen maakt ongeveer de helft van de organisaties die actief zijn op het gebied van elektronische betalingen gebruik van niet-gespecialiseerde oplossingen. Deze zijn volgens de statistieken onbetrouwbaar bij fraude en geven een hoog percentage 'vals-positieve' meldingen. Hierbij moet worden opgemerkt dat onjuist gebruik van beveiligingssystemen kan leiden tot het blokkeren van transacties. Daarnaast kunnen afwijkingen in betalingen tot klantverlies en uiteindelijk tot omzetverlies leiden. Dit is dus een cruciale kwestie voor elk bedrijf. Niet alleen de fraude zelf is een probleem, financiële instellingen moeten ook het aantal valse alarmen in hun systemen verminderen om de best mogelijke service te bieden aan hun klanten.
 
Agressieve concurrentie
"Gezien de agressieve concurrentie in de huidige financiële dienstenmarkt en de verstoring ervan door niet-traditionele aanbieders, is een vertrouwde relatie tussen klanten en hun financiële instellingen een beslissende factor voor het succes van een bedrijf op de lange termijn. De onderlinge afhankelijkheid van de digitale relaties tussen alle spelers op de financiële dienstenmarkt betekent ook dat als één organisatie in de waardeketen te maken krijgt met een probleem in de digitale dienstverlening (als gevolg van fraude, contractbreuk, cyberaanval, enz.), de schade zich snel kan verspreiden naar de andere organisaties in de waardeketen van die digitale financiële dienst. Als de toch al hoge vraag van klanten naar online transacties blijft toenemen, moeten alle bedrijven veilig en voorbereid zijn. Het is daarom van cruciaal belang om gebruik te maken van gespecialiseerde fraudepreventieoplossingen die klanten voorzien van de handigste en veiligst mogelijke service," aldus Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux.
 
Fraudebeveiliging
Deskundigen van Kaspersky Lab adviseren banken en betaaldiensten om uitgebreide online fraudebeveiligingsmethoden te gebruiken om hun klanten op verschillende niveaus te beschermen. Hiertoe behoort het Kaspersky Fraud Prevention platform, dat dreigingscontrole-tools bevat die worden geïnstalleerd op client-apparatuur, alsmede op de servercomponent binnen de informatie-infrastructuur van de bank. Het platform biedt zo meerdere beschermingslagen voor online en mobiel bankieren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Identiteitsfraude ligt bij 53 procent aan basis van datalekken in 2015
  Fraude via web neemt sterk toe bij financiële instellingen
 Meer maatschappelijke en economische schade door ICT-fraude
 Fraude met internetbankieren gehalveerd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10