zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marktanalyse geen gemeengoed voor technische bedrijven

10 juni 2016 - Voor bedrijven in de bouw, techniek en offshore is professionele marktanalyse nog geen gemeengoed. Dit heeft CTB xRM onderzocht, door 140 grote bedrijven uit deze sectoren te vragen naar hun aanpak op het gebied van commercieel management. Twintig procent van deze bedrijven past geen enkele vorm van marktanalyse toe.

28 procent ziet het belang van complete marktkennis in en is bezig om processen rond het verzamelen en vastleggen van data te professionaliseren. Iets meer dan de helft van de respondenten (52 procent) heeft de processen rond marktanalyse al wel ingericht.



 Marketing nieuwe stijl
Gevraagd naar de rol van een CRM-systeem in het commercieel proces, blijkt dat slechts dertien procent van de respondenten CRM gebruikt om de verkooppijplijn vast te leggen en te monitoren en dat vijf procent er de marktpotentie van mogelijke opdrachten mee analyseert. Elf procent gebruikt een CRM-systeem als marketingtool. Techniek-, bouw- en offshorebedrijven hebben ook nog reserves als het gaat om het toepassen van nieuwe marketingstrategieën, zoals inbound- en contentmarketing. De combinatie van analyse en bewerking van de markt middels nieuwe marketingstrategieën, stelt organisaties in staat hun doelgroep op een andere manier te benaderen en te bouwen aan een langetermijnrelatie. Slechts 23 procent van de deelnemende bedrijven zegt nieuwe marketingvormen toe te passen. 37 procent is bezig om een strategie uit te rollen en 40 procent heeft deze ontwikkeling links laten liggen.
 
Digitale kaartenbak
Yuri Ramdhani van CTB xRM: "We zien dat veel bouw-, techniek- en offshorebedrijven marktanalyse, projectacquisitie en marketing aanpakken op min of meer dezelfde manier als tien, vijftien jaar geleden. Het CRM-systeem wordt binnen deze organisaties, als ze al zo’n systeem hebben, ingezet als digitale kaartenbak. Er worden gegevens over relaties in opgeslagen en informatie hierover wordt met collega’s gedeeld en daar houdt het dan mee op. Dit terwijl een CRM-strategie zoveel meer omvat! Een CRM-systeem kan, mits juist ingericht en benut, een instrument zijn dat marktanalyse eenvoudiger maakt, helpt projectpotentieel in kaart te brengen en marketingprocessen verbetert. Veel technische bedrijven laten deze mogelijkheden links liggen en dat is een enorme gemiste kans. Een aanpassing in de werkwijze en processen rond relatie- en tendermanagement betaalt zich op meerdere fronten uit."
 
De onderzoeksresultaten zijn opgetekend in het trendrapport: ‘Ondernemen in het teken van transitie’.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bouw en civiele sector groeien fors
 Digitale transformatie: zeven concrete stappen naar succes
 Dilemma: innovatie of optimalisatie van de dienstverlening?
 Bedrijven moeten big data beter benutten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10