Marktanalyse geen gemeengoed voor technische bedrijven
10 juni 2016 -
Voor bedrijven in de bouw, techniek en offshore is professionele marktanalyse nog geen gemeengoed. Dit heeft CTB xRM onderzocht, door 140 grote bedrijven uit deze sectoren te vragen naar hun aanpak op het gebied van commercieel management. Twintig procent van deze bedrijven past geen enkele vorm van marktanalyse toe.
28 procent ziet het belang van complete marktkennis in en is bezig om processen rond het verzamelen en vastleggen van data te professionaliseren. Iets meer dan de helft van de respondenten (52 procent) heeft de processen rond marktanalyse al wel ingericht.
Marketing nieuwe stijl
Gevraagd naar de rol van een CRM-systeem in het commercieel proces, blijkt dat slechts dertien procent van de respondenten CRM gebruikt om de verkooppijplijn vast te leggen en te monitoren en dat vijf procent er de marktpotentie van mogelijke opdrachten mee analyseert. Elf procent gebruikt een CRM-systeem als marketingtool. Techniek-, bouw- en offshorebedrijven hebben ook nog reserves als het gaat om het toepassen van nieuwe marketingstrategieën, zoals inbound- en contentmarketing. De combinatie van analyse en bewerking van de markt middels nieuwe marketingstrategieën, stelt organisaties in staat hun doelgroep op een andere manier te benaderen en te bouwen aan een langetermijnrelatie. Slechts 23 procent van de deelnemende bedrijven zegt nieuwe marketingvormen toe te passen. 37 procent is bezig om een strategie uit te rollen en 40 procent heeft deze ontwikkeling links laten liggen.
Digitale kaartenbak
Yuri Ramdhani van CTB xRM: "We zien dat veel bouw-, techniek- en offshorebedrijven marktanalyse, projectacquisitie en marketing aanpakken op min of meer dezelfde manier als tien, vijftien jaar geleden. Het CRM-systeem wordt binnen deze organisaties, als ze al zo’n systeem hebben, ingezet als digitale kaartenbak. Er worden gegevens over relaties in opgeslagen en informatie hierover wordt met collega’s gedeeld en daar houdt het dan mee op. Dit terwijl een CRM-strategie zoveel meer omvat! Een CRM-systeem kan, mits juist ingericht en benut, een instrument zijn dat marktanalyse eenvoudiger maakt, helpt projectpotentieel in kaart te brengen en marketingprocessen verbetert. Veel technische bedrijven laten deze mogelijkheden links liggen en dat is een enorme gemiste kans. Een aanpassing in de werkwijze en processen rond relatie- en tendermanagement betaalt zich op meerdere fronten uit."