zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders nemen liever hun smartphone mee op reis dan hun partner

6 juni 2016 - Ook op reis kunnen we niet meer zonder smartphone. De Hotels.com Mobile Travel Tracker laat het effect van dit onmisbare apparaat op boeking- en reisgedrag zien. Zo is de smartphone de belangrijkste reisgadget en blijkt voor Nederlanders prijs en betaalmethode doorslaggevend, hoewel we relatief weinig spontaan last-minute boeken.

De smartphone blijkt ook tijdens de reis een belangrijke bron van informatie – wat is het volgende eettentje, hotel of wandelroute? – en biedt veel mogelijkheden om reizen in de nabije toekomst nóg gemakkelijker te maken.



Smartphone als belangrijkste reisgadget
Volgens de Hotels.com Mobile Travel Tracker, een wereldwijd onderzoek onder 9.200 reizigers in 31 landen, waarvan 300 Nederlandse respondenten, maken Nederlandse reizigers gemiddeld drie reizen per jaar en slapen zij twaalf nachten per jaar in een hotel. Smartphones worden steeds slimmer en daarom is het geen verrassing dat Nederlanders in 2015 gemiddeld maar liefst drie hotelverblijven met een smartphone boekten. Sterker nog, de liefde voor de smartphone lijkt groter dan die voor onze partners; 65 procent van de Nederlanders neemt het liefst zijn of haar smartphone mee op reis, liever nog dan een partner (54 procent).

Prijs en betaalmethode zijn belangrijke factoren om mobiel te boeken
Voor de tech-liefhebbende reiziger speelt niet alleen de prijs-kwaliteitsverhouding een doorslaggevende rol. Ook het aanbieden van een geschikte betaalmethode, oprechte gastenbeoordelingen en de juiste informatie over het hotel staan hoog op het wensenlijstje van de Nederlandse mobiele vakantieboeker.

Belangrijkste factoren waardoor reizigers mobiel boeken
1. Goede prijs-kwaliteitsverhouding – 45 procent
2. Geschikte betaalmethode – 44 procent
3. Oprechte gastenbeoordelingen – 35 procent
3. Gedetailleerde informatie over het hotel – 35 procent
4. Eenvoudig zoeken en resultaten filteren – 32 procent

Relatief weinig spontane lastminuteboekingen via smartphone
Hoewel een derde van de reizende Nederlanders bekent dat een smartphone hen een stuk spontaner maakt tijdens het reizen, boeken zij nog dikwijls ruim van tevoren hun hotelovernachtingen. Slechts een kleine 15 procent boekt een hotel in de week voor aankomst in het hotel. Wereldwijd is deze spontane trend beter waarneembaar; 42 procent van de wereldwijde reizigers heeft wel eens een hotel geboekt voor nog dezelfde avond. Of dit nu een goed uitgepakte date is, een vertraagd vliegtuig of een nieuw reisplan, het wereldwijde boekingsgedrag wordt steeds meer last-minute.

Smartphone als belangrijke informatiebron op reis
Met gemiddeld drie reisapps op de smartphones van Nederlandse reizigers is de smartphone een onmisbare bron van informatie. Dat ene leuke lunchtentje vinden, toch nog even snel het weer checken, het uploaden van jaloersmakende foto’s op social media – we gebruiken onze smartphone werkelijk voor alles wat met onze reis te maken heeft. Waar zouden we zijn zonder onze trouwe smartphone?

Gebruik van smartphone op reis
1. Inspiratie opdoen, informatie over bestemmingen en hotels – 31 procent
1. Social media – 31 procent
2. Weersvoorspelling checken – 30 procent
3. GPS/kaarten om te navigeren – 29 procent
4. Prijzen en deals vergelijken – 28 procent

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijk rijder blijft ‘appen’
 Weg met de smartphone: terug naar een offline leven
 Nederlanders nog niet gewend aan shoppen via smartphone
 'Smartphone moet taboe worden op de werkvloer'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10