Medewerker niet echt enthousiast over Facilitair Bedrijf
6 juni 2016 -
Uit het achtste onderzoek naar Facility beleving in Nederland, uitgevoerd door Integron middels een steekproef onder 4.400 werknemers, blijkt maar acht procent echt enthousiast te zijn over het Facilitair Bedrijf (FB). Tevens komt naar voren dat slechts een op de tien eindgebruikers uitermate lekker kan werken dankzij het FB.
Hier spreek Integron van Facility excellence. Van deze groep geeft 43 procent aan echt enthousiast te zijn en is ook veel positiever over de dienstverlening. Daar waar de gemiddelde waardering op een 7,2 ligt, beoordeelt deze tien procent van Nederland het FB met een 8,3.
Optimale ondersteuning
De kerntaak van het Facilitair Bedrijf is optimale ondersteuning bieden aan de primaire processen van organisaties. Uit het onderzoek blijkt dat dit nog niet goed lukt. Facilitair professionals zien nog steeds een grote uitdaging in het ontzorgen van werknemers, een prettig verblijf van gasten en het creëren en behouden van een fijn werkklimaat.
De helft van de ondervraagden geeft aan dat gasten een prettig verblijf hebben (2015: 56 procent) en 47 procent vindt dat de facilitaire dienst zorgt voor een fijn werkklimaat (2015: 58 procent).
Zichtbaarheid en bekendheid
De zichtbaarheid en bekendheid van het FB is licht gedaald, zo vindt 50 procent (2015: 52 procent) van de eindgebruikers dat het Facilitair Bedrijf duidelijk zichtbaar is en is 60 procent (2015: 61 procent) bekend met de producten die de dienst biedt.
Wanneer de facilitair professional wordt gevraagd een inschatting te maken, dan overschat zij de waardering over haar eigen diensten nogal; deze worden namelijk lager beoordeeld dan verwacht. Weten hoe de eindgebruiker denkt over de facilitaire dienstverlening is de eerste stap naar verbetering.
Zichtbaarheid en bekendheid van het Facilitair Bedrijf hebben net als voorgaande jaren een grote invloed op de waardering van de eindgebruiker. Facilitair Nederland staat voor een uitdaging, waar vooral de focus op het verbeteren van de dienstverlening ligt om naar die 8+ situatie te komen.