Bijna een op de vijf Nederlanders doet online boodschappen
31 mei 2016 -
Het online bestellen van levensmiddelen neemt flink toe; bijna twintig procent van de bevolking geeft aan in de afgelopen zes maanden online boodschappen te hebben gedaan. In 2014 was dit nog tien procent. Persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld.
AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben Bol.com en Zooplus veel online shoppers. Dit blijkt uit onderzoek van GfK.
Eens per maand
Het merendeel van de online shoppers doet maximaal een keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen.
Onder de non-users is 'liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen' de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen.
Op de vijffasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van een tot zeven.
Specialty shops
De online specialty shops worden gemiddeld net wat beter beoordeeld dan de andere shops. Specialty shops worden relatief goed beoordeeld, met name op een ruim assortiment. Over de selectie fase en de service zijn de shoppers het minst tevreden. Body &fit en Zooplus scoren binnen specialty shops het hoogst.
Supermarkten
Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactie fase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen.
Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.
Drogisterijen
De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zien we de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch ten aanzien van service.
Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van hun producten, maar scoort het minst goed op de service. Over het algemeen wordt de levering van alle online drogisterijen goed beoordeeld.
Warenhuizen
Overall worden de online warenhuizen even goed gewaardeerd. De transactie fase wordt het best beoordeeld, ook over de oriëntatie op de site zijn de shoppers positief.
Bij de Hema worden de transactiefase en de levering goed beoordeeld. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk geprijsd. De bezorgkosten is voor veel online shoppers een bezwaar.