Zo vergroten werkgevers hun bereik onder ICT-kandidaten
31 mei 2016 -
Voor bedrijven wordt het steeds lastiger om zichzelf te profileren onder de juiste kandidaten. De concurrentie in de tech-markt is op dit moment moordend. Voor ICT-professionals wordt naast een goed salaris een goed pakket arbeidsvoorwaarden steeds meer van belang bij de keuze voor een nieuwe baan.
Een sterk employer brand is een must-have. Dit stelt Bonque. Het is als werkgever daarom belangrijk om uw authentieke voorwaarden naar buiten te communiceren. Op deze manier kunt u kandidaten trekken die op zoek zijn naar een nieuwe werkgever én daarmee de concurrent een stap voor zijn. Recruitment professionals moeten daarom steeds meer als marketeers gaan denken.
De HRM’er als marketeer
Bonque: "Dat moderne HRM’ers ‘moeten’ denken als marketeers is niet zo gek: er zijn veel relevante overeenkomsten tussen (Inbound) Marketing en HR. Het proces van kandidatenwerving lijkt namelijk in veel aspecten op de welbekende buyer journey: een veelgehoorde term binnen Marketing. De recruiter denkt over ‘banen’ zoals een marketeer denkt over zijn producten. In de journey van de kandidaat wordt hij/zij uiteindelijk onderdeel van het bedrijf.
Het bouwen aan het eigen employer brand om de juiste talenten aan te trekken is één van de dingen waar u de komende jaren meer energie in zal moeten steken. Employer branding is niet meer weg te denken uit de wereld van recruitment. Zeker onder gewilde ICT’ers is het van ongekend belang dat potentiële werkgevers zich onderscheiden van de concurrentie met een eigen, uniek employer brand en de juiste marketing daarvoor inzetten. Immers, via het werkgeversmerk laat de werkgever zien waar hij voor staat en wat de waarden en de cultuur van het bedrijf zijn. En wat is er nou een betere manier om het employer brand naar buiten te communiceren dan door middel van content marketing?"
Content marketing om kandidaten te trekken
Content marketing is dé manier om een aantrekkelijk beeld van het bedrijf te creëren, om zo
de juiste talenten binnen te halen, aldus Bonque. "De uitdaging zit hem in het verzamelen van voldoende data om een goed verhaal te schrijven dat talent aantrekt (en converteert). Bedrijven zijn echter niet altijd in de positie om copywriters in te huren. Waar haalt u deze data vandaan?"
Laat via ambassadeurs zien wat de cultuur van het bedrijf is
Bonque: "Wie zijn er nou beter dan uw eigen medewerkers om de waarden en bedrijfscultuur van de werkgever te uiten? Content marketing is hét middel om ambassadeurs voor in te schakelen: medewerkers die trots zijn op hun werkgever en daar graag over vertellen. Stimuleer ze om hun verhaal te delen en betrek hen bij de uitingen die door het bedrijf gedaan worden. Doel van deze verhalen (op bijvoorbeeld het corporate blog) is om sollicitanten een realistisch beeld van hun toekomstige werkgever te geven.
Waar ambassadeurs over kunnen schrijven? Ze kunnen bijvoorbeeld artikelen schrijven over de bedrijfscultuur. Is er een speciaal programma voor medewerkers? Mogen ze bijvoorbeeld elk jaar een training volgen? Worden medewerkers betrokken bij het beleid? Laat ze hun ervaring delen en deel vooral zelf best practices!"
Zet ex-werknemers in
Bonque vervolgt: "Het klinkt misschien gek, maar vergeet oud-werknemers niet in uw content marketing strategie. Vraag aan werknemers die het bedrijf verlaten wat zij leuk vinden of vonden aan uw bedrijf. Er kan hier veel interessante informatie uit komen, omdat mensen vaak pas feedback geven als ze het bedrijf verlaten. Ze hebben namelijk niks te winnen als ze valse statements geven. Verzamel al deze data en u hebt er zo een nieuwe infographic bij!
Er zijn verschillende manieren om de verzamelde data vervolgens om te zetten naar aantrekkelijke content. Via de corporate blog van uw organisatie kunnen verhalen worden gedeeld. Heeft uw organisatie een unieke werkplek? Maak (360 graden) video’s en/of foto’s. Wilt u statistieken op een aantrekkelijke manier communiceren? Maak dan gebruik van infographics. U hoeft daarvoor niet eens dure programma’s aan te schaffen. Er is talloze gratis software beschikbaar om mooie content te creëren; daar hoeft u zelf geen designer voor te zijn. Een voorbeeld van een dergelijk programma is Canva."
Handvaten nodig om direct het bereik onder uw potentiële kandidaten te vergroten? Download dan het e-book van Bonque. In dit handboek vindt u een laagdrempelig stappenplan om te starten met contentontwikkeling, én handige tips en handvaten.