Studenten geven universiteiten onvoldoende voor digitale ervaring
26 mei 2016 -
Bijna drie op de vier studenten (73 procent) wereldwijd vindt dat hun universiteit zijn digitale ervaring moet verbeteren. Een derde van de studenten zou om deze reden het onderwijsinstituut zelfs niet aanbevelen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Unit4.
Studenten in de Benelux zijn vooral relatief ontevreden over de digitale afhandeling van collegegeld, roosterwijzigingen en het inleveren van opdrachten. Internationaal gezien blijkt dat een derde van alle studenten de hoeveelheid papierwerk te groot vindt en de administratie te complex. De digitale administratie wordt door 44 procent als ‘slecht’ tot ‘niet zo goed’ gekwalificeerd. Meer dan een derde (36 procent) geeft aan dat de complexe administratie te veel studietijd opslokt, terwijl de helft (47 procent) van de ondervraagde studenten aangeeft van de universiteit een systeem te verwachten ‘dat meer in lijn is met de hoge studiekosten’.
Nauwelijks innovatie
De slechte beoordeling van de digitale administratieoplossingen heeft een negatief effect op de perceptie van de universiteit, terwijl 41 procent aangeeft het onderwijsinstituut wel aan te raden als digitale ervaring beter is. Studenten willen graag één applicatie, die ze kunnen raadplegen op verschillende apparaten, om de hele studiegerelateerde administratie te kunnen overzien.
"We horen dit soort geluiden ook vanuit onze klanten in de onderwijssector. Wereldwijd is er de afgelopen jaren nauwelijks geïnnoveerd in Student Informatie Systemen (SIS)," aldus Martien Merks, Executive Vice President en Managing Director bij Unit4. "Universiteiten hebben te maken met toenemende concurrentie. Implementatie van een systeem dat aan de verwachtingen van studenten voldoet, kan het verschil maken."
Doel onderzoek
Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen of de digitale ervaring van de studenten bijdraagt aan de concurrentiepositie van universiteiten en als marktonderzoek voor Unit4’s nieuwste Student Management Systeem. Het onderzoek werd uitgevoerd door DJS Research onder meer dan 2.000 full- en parttime studenten wereldwijd.