26 mei 2016 -
Nederlandse consumenten zijn klaar om producten te kopen via sociale media. Dit is een van de bevindingen in het nieuwe rapport Zijn we klaar voor de ‘koopknop’? van Bronto Software. Het rapport laat zien hoe Nederlandse consumenten denken over social commerce en laat onder andere zien dat meer dan een derde van de consumenten een product rechtstreeks op sociaal netwerk zou aanschaffen.
Voor jonge consumenten, in de leeftijd 16-24, neemt dit zelfs toe tot meer dan de helft. Het onderzoek biedt interessante inzichten voor retailers die klanten naar hun fysieke winkels willen trekken: bijna vier op de tien respondenten zegt dat de kans op een bezoek aan de winkel groter is als ze eerst via sociale media iets hebben gekocht bij hetzelfde merk.
Gemiddeld is de Nederlandse consument bereid om 64 euro uit te geven bij de aankoop van een product via sociale media. Met 5,1 miljoen consumenten betekent dit dat de marktwaarde voor social commerce in Nederland 326 miljoen euro bedraagt. Interessant is daarbij dat mannen de ‘big spenders’ blijken te zijn op sociale media: zij willen gemiddeld 80 euro uitgeven aan één item, terwijl dit bij vrouwen 44 euro is. Hoewel de bereidheid tot kopen via sociale media het grootst is onder jonge consumenten (16-24), wil de leeftijdsgroep 35-54 het hoogste bedrag uitgeven: 75,50 euro per product.
Interactie favoriete merken
"Consumenten brengen veel tijd door op sociale media, voor interactie met elkaar en met hun favoriete merken," zegt Saima Alibhai, Practice Manager – Professional Services bij Bronto. "Ons onderzoek wijst uit dat Nederlanders meer dan bereid zijn om via sociale media producten te kopen. Met een geschatte marktwaarde van 326 miljoen, moeten ondernemers nu stappen nemen om hun bestaande activiteiten op sociale media uit te breiden met mogelijkheden om direct iets te kopen. Het zijn vooral de jongere leeftijdsgroepen die zeer actief zijn op sociale media, maar er zijn ruime kansen bij andere doelgroepen, vooral mannen maar ook consumenten tussen 35 en 54 jaar. Daarnaast biedt sociale media uitstekende mogelijkheden om zowel een merk als de fysieke winkel onder de aandacht te brengen van jong volwassenen. Ondernemers die die hun concurrenten een stap voor willen blijven en echt rendement willen halen uit hun activiteiten op sociale media, zouden nu moeten starten met het onderzoeken van de mogelijkheden van social commerce."