zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument is klaar voor social commerce

26 mei 2016 -  Nederlandse consumenten zijn klaar om producten te kopen via sociale media. Dit is een van de bevindingen in het nieuwe rapport Zijn we klaar voor de ‘koopknop’? van Bronto Software. Het rapport laat zien hoe Nederlandse consumenten denken over social commerce en laat onder andere zien dat meer dan een derde van de consumenten een product rechtstreeks op sociaal netwerk zou aanschaffen.

Voor jonge consumenten, in de leeftijd 16-24, neemt dit zelfs toe tot meer dan de helft. Het onderzoek biedt interessante inzichten voor retailers die klanten naar hun fysieke winkels willen trekken: bijna vier op de tien respondenten zegt dat de kans op een bezoek aan de winkel groter is als ze eerst via sociale media iets hebben gekocht bij hetzelfde merk.


Gemiddeld is de Nederlandse consument bereid om 64 euro uit te geven bij de aankoop van een product via sociale media. Met 5,1 miljoen consumenten betekent dit dat de marktwaarde voor social commerce in Nederland 326 miljoen euro bedraagt. Interessant is daarbij dat mannen de ‘big spenders’ blijken te zijn op sociale media: zij willen gemiddeld 80 euro uitgeven aan één item, terwijl dit bij vrouwen 44 euro is. Hoewel de bereidheid tot kopen via sociale media het grootst is onder jonge consumenten (16-24), wil de leeftijdsgroep 35-54 het hoogste bedrag uitgeven: 75,50 euro per product.
 
Interactie favoriete merken
"Consumenten brengen veel tijd door op sociale media, voor interactie met elkaar en met hun favoriete merken," zegt Saima Alibhai, Practice Manager – Professional Services bij Bronto. "Ons onderzoek wijst uit dat Nederlanders meer dan bereid zijn om via sociale media producten te kopen. Met een geschatte marktwaarde van 326 miljoen, moeten ondernemers nu stappen nemen om hun bestaande activiteiten op sociale media uit te breiden met mogelijkheden om direct iets te kopen. Het zijn vooral de jongere leeftijdsgroepen die zeer actief zijn op sociale media, maar er zijn ruime kansen bij andere doelgroepen, vooral mannen maar ook consumenten tussen 35 en 54 jaar. Daarnaast biedt sociale media uitstekende mogelijkheden om zowel een merk als de fysieke winkel onder de aandacht te brengen van jong volwassenen. Ondernemers die die hun concurrenten een stap voor willen blijven en echt rendement willen halen uit hun activiteiten op sociale media, zouden nu moeten starten met het onderzoeken van de mogelijkheden van social commerce."
 
Download het volledige rapport Zijn we klaar voor de ‘koopknop’?

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote merken reageren te traag op klantvragen via webcare
 Bedrijven verwachten in 2016 sterke groei digitaal klantcontact
 De meest impactvolle tech trends in 2016
 Transparantie key voor goede dienstverlening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10