Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek
24 mei 2016 -
U hebt zo uw best gedaan om het project af ronden voor de deadline en een dag later gooit uw baas het rapport op uw bureau met de woorden: "Dit lijkt nergens op! Het is een vod en het staat vol fouten! Heeft u ooit leren schrijven??"
Dergelijke kritiek – terecht of onterecht – komt hard aan, zo schrijft Express.be.
Hoe kunt u daar nu het best op reageren? Meestal zien we dat mensen bij het krijgen van negatieve feedback in één van volgende reactiepatronen hervallen: ze gaan vechten of vluchten. Vechten betekent dat ze in de tegenaanval gaan, zichzelf verdedigen en de feedback eigenlijk gaan verwerpen. "Wat wilt u? Ik had een veel te krappe deadline, het was vechten tegen de tijd en ik stond er helemaal alleen voor!".
Deze aanpak heeft een aantal nadelen. In de eerste plaats staat u niet open voor de inhoudelijke feedback en mist u op deze manier een kans om te groeien en een betere versie van uzelf te worden. Bovendien is de kans groot dat u verzeild geraakt in een stevige woordenwisseling of zelfs een conflict met uw baas.
Groeikansen
De andere reactiemogelijkheid is vluchten. U krimpt als het ware in elkaar en laat de volledige bagger over u uitstorten. U aanvaardt dan wel de leerpunten uit de kritiek, maar krijgt ook alle negatieve energie binnen. Dit is uiteraard niet wat u wilt.
Gelukkig is er nog een andere reactiemogelijkheid. Een doeltreffende en eenvoudig toepasbare techniek om de leerpunten en inhoudelijke feedback te aanvaarden, maar de verwijten en negatieve elementen uit de feedback af te blokken. Klik hier voor een video over het onderwerp.
Bron:Express.be