zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Weg met de smartphone: terug naar een offline leven

13 mei 2016 - Ruim een kwart (26 procent) van de Nederlanders wil niet meer continu online zijn en verlangt terug naar de tijd zonder smartphones. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Webr onder 912 Nederlanders. Bij een eerder onderzoek in 2011 lag dit percentage nog lager op 21 procent.

Vooral het continu bereikbaar zijn, via de smartphone of per e-mail, zorgt voor stress. Het wordt steeds moeilijker voor mensen om niet bereikbaar te zijn, om de uitknop van alle apparaten te durven gebruiken. Voor Erik Bosman, van Webr, is de stijging van het aantal Nederlanders dat niet meer continu bereikbaar wil zijn ‘begrijpelijk en onvermijdelijk’. "Ons leven wordt steeds drukken en hectischer. En hoewel we ontzettend veel gemak ervaren van een smartphone en alle mogelijkheden die zo’n device biedt, zorgt de bereikbaarheid voor behoorlijk wat extra druk. Druk die voor sommigen net te veel is," zegt Bosman.



Balans werk en privé
De deelnemers aan het onderzoek van Webr geven aan dat het vooral onaangenaam is om 24/7 bereikbaar te zijn voor het werk. Een ruime meerderheid van de respondenten (52 procent) geeft aan helemaal niet bereikbaar te willen zijn. Van de respondenten is op dit moment 68 procent buiten werktijd telefonisch of per e-mail bereikbaar. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van resultaten uit 2011. Vooral in de dienstverlenende sector (78 procent) zijn medewerkers bereikbaar. Bij de (semi) overheid ligt dit percentage met 34 procent aanzienlijk lager.

Techniek geen vrijbrief voor organisatie
Organisaties die medewerkers de mogelijkheid bieden om op afstand te werken, of dit soms zelfs eisen, moeten dit volgens Bosman niet alleen goed faciliteren, maar hier samen met de medewerker duidelijke afspraken over maken. "Werken op afstand is meer dan je medewerker een smartphone en tablet geven", zegt Bosman. "Je moet ook met elkaar de balans tussen werk en privé in evenwicht houden. De technische mogelijkheden mogen geen vrijbrief voor een organisatie worden om medewerkers 24/7 aan het werk te houden."

Man-vrouw, jong en oud
Het onderzoek van Webr laat ook enkele man-vrouw-verschillen zien. Zo verlangt 43 procent van de vrouwen naar een tijd zonder smartphones en e-mail, terwijl dit percentage bij mannen met achttien procent fors lager ligt. En ook bij het percentage van de 24/7-bereikbaarheid zijn de verschillen groot. Waar 66 procent van de vrouwen niet continu bereikbaar wil zijn, ervaart ‘slechts’ 35 procent van de mannen dit als een last. Blijkbaar is het voor vrouwen belangrijker privé en zakelijk te scheiden. Jongeren hebben, zoals verwacht, minder moeite hiermee (32 procent) dan de 45-plussers. Van die laatste groep is 58 procent liever niet continu bereikbaar.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Telefonische onbereikbaarheid kost organisatie klanten
 Cloud maakt optimale bereikbaarheid mogelijk
 Meerderheid Nederlanders bereikbaar voor werk tijdens vakantie
 Medewerker blijft bereikbaar tijdens vakantie
 
 
reacties
 
Hans Offini Cards  |   | 
16-05-2016
 | 
10:11 uur
Goede bereikbaarheid is een pré, maar ik pleit voor telefoon uit tijdens meetings, vergaderingen, etentjes. Goede bereikbaarheid is prima, maar de beller moet ook accepteren dat je een tijdje niet bereikbaar bent, toch?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10