Online advertising heeft weinig te lijden van terreuraanslagen
15 oktober 2001 -
De aanslagen in de Verenigde Staten van 11 september hebben minder invloed gehad op de hoeveelheid online advertising dan was voorspeld. Volgens onderzoeken van Jupiter Media Metrix en Nielsen NetRatings waren in de week na de aanslag in de Verenigde Staten gemiddeld vijf procent minder impressies te zien dan in de week ervoor.
Een week later was het aantal impressies zelfs hoger dan in de weken voor de ramp. De laatste week van september steeg het aantal impressies met acht procent. House-banners (banners op de eigen site), gesponsorde banners en condoleancebanners werden niet in de onderzoeken meegenomen.
Televisieprogramma’s en kranten lieten in de week na de aanslag bijna geen advertenties zien. De meeste internetsites deden daar niet aan mee; zij haalden de eerste week na de ramp vooral banners weg als de site minder snel oplaadde door een toename van het aantal bezoekers. Internetadvertising had daarnaast minder te lijden van kostenbesparingen doordat adverteerders vooral in hun grootste (dus offline) campagnes sneden. De kleinere en minder invloedrijke bannercampagnes werden meestal met rust gelaten.