9 mei 2016 -
Mobiele telefoons, tablets of zelfs een laptop op schoot. Tijdens het televisie kijken focussen we lang niet alleen meer op de televisie. Met gemiddeld vijf mobiele apparaten in huis hebben Nederlanders vaak andere dingen te doen terwijl ze op de bank zitten met de televisie aan. We zijn aan het appen, mailen, shoppen via internet of zelfs een vakantie aan het boeken.
Dat we de verschillende devices in huis hiervoor gebruiken is intussen algemeen bekend, maar hoe populair is de inzet van second screen? Bij second screen wordt gelijktijdig met een programma dat op televisie wordt getoond, gebruik gemaakt van een online applicatie voor meer informatie of interactie. Op dit tweede scherm kunnen kijkers bijvoorbeeld stemmen tijdens een talentenjacht of meespelen tijdens een quizprogramma.
Nederlanders kijken gemiddeld ongeveer drie uur televisie per dag. Gebruiken zij ook hun mobiele device voor interactie met een televisieprogramma via een second screen applicatie of doen zij iets totaal anders in de tussentijd? Reggefiber deed hiernaar onderzoek via Multiscope onder ruim 1.000 Nederlandse respondenten.
Second screen populair onder jongeren
Op dit moment maakt slechts 22 procent van de Nederlanders gebruik van second screen. Dit gebeurt via smartphone (tien procent), via tablet (zeven procent) of zelfs via beide devices (vijf procent). Onder jongeren is second screen beduidend populairder dan onder 65-plussers. Van de jongeren tussen de achttien en 24 jaar maakt ruim een kwart gebruik van de mogelijkheid tot interactie met een tv-programma dat zij aan het kijken zijn, terwijl bij 65-plussers er maar één op de tien hier gebruik van maakt.
Volgens Nederlanders zijn infotainment-programma's zoals de Nationale IQ test het meest geschikt voor de inzet van second screen. 36 procent van de respondenten geeft aan dat zij hier de meeste potentie in zien voor interactie met de kijkers. Na een infotainment-programma geven vrouwen de voorkeur aan entertainmentprogramma’s zoals Wie is de Mol? (23 procent). En bij de mannen gaat de voorkeur uit naar sportprogramma’s zoals Studio Sport (23 procent).
Steeds meer apparaten aangesloten op internet
"De adoptie van mobiele apparaten die aangesloten zijn op wifi is groot in Nederland. Binnen huishoudens zijn er gemiddeld vijf apparaten te vinden die verbonden zijn met een internetverbinding," zegt Richard Dusink, manager Marketing en Sales bij Reggefiber. "Of het nu gaat om het gebruik van een second screen applicatie of online shoppen, consumenten maken steeds meer gebruik van internet. De behoefte aan een stabiele, snelle internetverbinding in huis wordt dan ook steeds groter. Een verbinding met voldoende capaciteit, zoals een glasvezelverbinding, zorgt ervoor dat het hele gezin ongestoord verschillende apparaten tegelijk kan gebruiken."