zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat zijn de gevolgen van digitalisering voor personeel en HRM?

28 april 2016 - Nu organisaties met een nieuw tijdperk van digitale transformatie geconfronteerd worden, moeten HRM-professionals hun rol en hun bijdrage aan de organisatie opnieuw definiëren, zo blijkt uit een onderzoek van IDC. Het onderzoek is gesponsord door Cornerstone.

In het onderzoek worden de nieuwe wereld van het werken en de verwachtingen en percepties van HR-managers en lijnmanagers met betrekking tot personeelsmanagement en -ontwikkeling in zestien Europese landen onderzocht. De uitkomsten maken duidelijk dat er verschillen zijn in de houding ten opzichte van flexibel werken en dat er verschuivingen plaatsvinden naar performance management en nieuwe manieren van samenwerking. Ook hebben de twee onderzochte groepen een verschillende visie op de prioriteiten voor personeelsmanagement en -processen.


 
Omvangrijk onderzoek
Het onderzoek was erg omvangrijk, zowel wat betreft de doelgroep, het aantal respondenten als de geografische reikwijdte. IDC interviewde voor het onderzoek 1.352 HR-professionals en lijnmanagers uit organisaties met meer dan 500 medewerkers in zestien Europese landen. Het onderzoek werd uitgevoerd in januari en februari 2016 met respondenten in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen, Nederland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en België.

Flexibel werken
Het onderzoeksrapport toont duidelijk de toegevoegde waarde van flexibel werken. Er is namelijk een positieve correlatie tussen het geluksgevoel van medewerkers en de acceptatiegraad van flexibel werken in organisaties. Toch maakt het onderzoek ook duidelijk dat de snelheid van acceptatie van flexibel werken in de diverse Europese landen behoorlijk verschilt. De laagste acceptatie van flexibel werken is zichtbaar in de Centraal- en Oost-Europese landen en in Groot-Brittannië. Van de respondenten in Polen mocht minder dan 50 procent van huis uit werken, terwijl dat percentage in de Scandinavische landen maar liefst 87 procent bedraagt.
Managers en HR-professionals rapporteerden een lage acceptatie van flexibel werken in Polen, Groot-Brittannië, Zwitserland en Duitsland. Dat is opvallend gezien de competitieve arbeidsmarkt in deze landen. Scandinavië, Spanje, de Benelux en Oostenrijk zijn het meest volwassen als het gaat om de mogelijkheden voor flexibel werken voor medewerkers. 
HRM-professionals en lijnmanagers oordelen anders over de acceptatiegraad van flexibel werken. Het percentage HR-managers dat denkt dat flexibel werken geaccepteerd is, lag tussen de vijf en zes procent hoger dan het percentage lijnmanagers. Daaruit zou men kunnen afleiden dat de beide groepen managers niet op één lijn zitten.

Beoordeling en samenwerking
Volgens het onderzoek worden jaarlijkse en halfjaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken nog steeds door twee derde van de Europese bedrijven gehouden. Toch lijken regelmatige of doorlopende beoordelingsprocessen met het oog op personeelsontwikkeling (45 procent) en de evaluatie van prestaties (28 procent) populairder te worden.
Europese bedrijven lijken goede samenwerking steeds belangrijker te vinden. De meerderheid van de respondenten vindt dat hun medewerkers goed zijn in samenwerking (78 procent) en het op zich nemen van nieuwe verantwoordelijkheden (75 procent). Echter er moeten nog stappen worden gezet voor het beter faciliteren van samenwerking. Vooral lijnmanagers lijken minder vaak voorstander te zijn (65 procent) van teamleden die solliciteren op functies buiten hun eigen afdeling dan HRM-managers (83 procent). Daarnaast is minder dan de helft (47 procent) van de respondenten het erover eens dat het bedrijf systemen heeft die samenwerking bevorderen. Het onderzoek toont aan dat in bedrijven met hogere groeicijfers meer vormen van samenwerking voorkomen.

Verschil HRM- en lijnmanagers
Het onderzoek toont aan dat HR-managers het niveau van steun aan hun lijnmanagers overschatten, maar de frustratie over HRM-processen in hun bedrijf onderschatten. Meer dan 41 procent van de ondervraagde lijnmanagers is gefrustreerd over de HRM-processen. Omgekeerd is het percentage HR-managers dat zich aan lijnmanagers ergert slechts 32 procent.
Daarnaast is er gebrek aan consensus over de manier waarop het succes van HRM-activiteiten gemeten moet worden. Daar waar de HRM-afdeling meer waarde hecht aan het binden van nieuwe medewerkers, vinden lijnmanagers het snel aanleren van de relevante competenties belangrijker.

Commentaren op het onderzoek
"Dankzij de breedte van het onderzoek en de grote groep managers die is geïnterviewd, geeft het onderzoek een uniek inzicht in de ontwikkeling van het personeelsmanagement in de veranderende wereld van het werken," zei  Vincent Belliveau, executive vice-president en general manager EMEA van Cornerstone. "Een betere afstemming tussen HRM en lijnmanagement is dringend noodzakelijk als HRM zijn rol als strategische partner in de organisatie wil veranderen. De HRM-afdeling moet zich aanpassen om haar weg te vinden in de snel veranderende omgeving waar flexibel werken sterk in opkomst is. Ze moet bovendien leren omgaan met de druk van werknemers die andere verwachtingen van hun werkgever hebben. HR-managers die succesvol zijn, slagen erin hun medewerkers een bijdrage aan het bedrijf te laten leveren door verandering en groei."
"Dit uitgebreide onderzoek heeft voor ons veel interessante zaken aan het licht gebracht. Zo hebben wij bijvoorbeeld gezien hoe belangrijk flexibel werken en ondersteunende IT-tools zijn voor de loyaliteit en de trots van getalenteerde medewerkers en managers. ICT-faciliteiten voor mobiel en op afstand werken, de mogelijkheid om eigen devices op het werk te gebruiken en goede ICT-training zijn in dat opzicht kritische factoren. Echter, 'vrijheidsfactoren’ zoals toestemming om flexibel te werken en de mogelijkheid om te solliciteren op andere functies buiten de eigen afdeling hebben eveneens een belangrijke impact op het geluksgevoel van medewerkers. Wij concluderen dan ook dat Europese organisaties nog veel werk te doen hebben; zowel wat betreft investeringen in technologie als het werken aan een cultuur waarin flexibel werken geaccepteerd is," lichtte Bo Lykkegaard van IDC toe.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe werkdynamiek transformeert elk bedrijf tot ecosysteem
 Trends in digitalisering binnen HR-organisaties
 Digitalisering prioriteit nummer één bij Nederlandse HR-managers
 Medewerkers willen loonstrook digitaal ontvangen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10