14 december 2003 -
Iets meer dan 50 procent van alle zakelijke emailtjes wordt door werknemers als nuttig beschouwd. Gemiddeld ontvangen werknemers 18 emails per dag. Daarmee is het digitaal communiceren het op twee na belangrijkste communicatiemedium op het werk.
Dit blijkt uit een onderzoek dat bureau TNS-Nipo heeft uitgevoerd in opdracht van softwarehuis Microsoft.
Twee dagen per week digitaal Volgens onderzoeker Adriaan Eecen besteden de ondervraagden 22 procent van hun werkweek aan het lezen van informatie (zowel e-mail als andere elektronische gegevens). Daarnaast gaat nog eens precies evenveel tijd op aan het verstrekken van digitale informatie aan anderen. Opgeteld dus meer dan twee werkdagen.
Praatje, telefoontje Nog altijd is een persoonlijk praatje de meest gehanteerde manier om informatie over te brengen. De telefoon doet in 53 procent van de gevallen het werk, al lopen vier van de vijf zakelijke telefoontjes tegenwoordig vast in een voicemailbericht E-mail komt met 44 procent pas op de derde plaats als communicatiemiddel.
Geeltje op zijn retour Het aloude geeltje is op zijn retour. Amper zes procent van het berichtenverkeer op het werk verloopt via dit memo-plakkertje. Alleen in de verzekeringswereld geeft het geeltje zich nog niet gewonnen. Daar brengt het zeventien procent van de mededelingen over.
Bron:Het Parool