Digitale transformatie: zeven concrete stappen naar succes
26 april 2016 -
Het onderwerp 'Digital Transformation' is een dankbare in vele artikelen en blogs. Die verhalen blijven echter vaak hangen op de haast oneindige mogelijkheden van data-analyse en technologie. Daarom is het volgens Raimond van het Reve, Director General Business bij SAP Nederland, essentieel om ook eens in te gaan op de vraag hoe organisaties daadwerkelijk een digitale transformatie kunnen bewerkstelligen.
Van het Reve geeft allereerst aan dat het belangrijk is te beseffen dat digitale transformatie weinig te maken heeft met de invoering van nieuwe technologie alleen. "Het gaat eveneens om verandering van het businessmodel, over het verkleinen van de kloof tussen de organisatie en de latente klantbehoefte. Over de vereenvoudiging van bedrijfsstructuren en -processen."
Zeven stappen
Dat vereist een grondige en zorgvuldige aanpak. Met deze zeven stappen vergroot u de kans op een succesvolle transformatie aanzienlijk.
1. Breng kansen en bedreigingen in kaart
Van het Reve: "Allereerst is het zaak op hoog niveau een analyse te maken van de kansen en bedreigingen. Breng in kaart wat de concurrentie doet, in hoeverre zij met een digitale verandering bezig zijn. En waar mogelijk verstorende kansen liggen. Kijk ook naar success stories in andere branches, deze zijn vaak een waardevolle inspiratiebron."
Deze kansen-bedreigingenanalyse is natuurlijk een bedrijfseconomische klassieker, maar nog altijd van waarde op het moment dat de business grondig wordt herzien.
2. Verdiep u in de klant
De klant is koning, en uiteindelijk moet een digitale transformatie linksom of rechtsom leiden tot een betere dienstverlening en customer experience. "Het is dus van groot belang om scherp te stellen welke wensen en eisen die klant heeft, hoe hun belevingswereld eruit ziet. Maar ook: hoe kunt u hen het beste bereiken? Welke drempels en uitdagingen zijn er op dat gebied?" aldus Reve.
3. Bepaal de veranderdoelen
Vervolgens moet u goed op een rij zetten wat precies moet veranderen. Digitale transformatie gaat niet alleen over het zo goed mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de digitale consument. Ook het bestaande businessmodel moet kritisch onder de loep.
Van het Reve geeft een aantal voorbeelden. "Sluit dat model nog wel aan bij de huidige trends en mogelijkheden? Licht ook de huidige interne processen en systemen door. Wat kan eenvoudiger, welke IT-voorzieningen zijn nodeloos 'houtje-touwtje' aan elkaar geknoopt?"
4. Breng technologieleveranciers en -oplossingen in kaart
"De transformatie vereist specifieke technologische oplossingen op het gebied van bijvoorbeeld big data en analytics. Breng in kaart welke leveranciers wat leveren en welke mogelijk in aanmerking komen als technologiepartner."
Van het Reve geeft aan vooral verder te kijken dan de SMAC, ofwel de partijen die actief zijn op het gebied van social media, analytics en cloud. "Opkomende technologieën als virtual reality kunnen het antwoord zijn op de vraag hoe de kloof met de klant te dichten. Maar ook zaken als kunstmatige intelligentie, zelflerende systemen en het Internet of Things zijn mogelijk waardevol."
5. Initieer nieuwe ideeën vanuit de IT-afdeling
De IT-afdeling is traditiegetrouw vooral bezig met het beheren van bestaande systemen en niet met het bedenken van innovaties. Die knop moet om.
"Verwacht allereerst geen breed uitgemeten 'totaalconcepten', maar laat hen via een agile-achtige manier uitvinden wat goed werkt en wat daadwerkelijk waarde toevoegt. Uiteraard moeten zij hierin de business betrekken, deze twee moeten regelmatig om de tafel om de vorderingen door te nemen. Zorg dat u hiervoor de juiste mensen in de gelederen hebt die meewillen in de verandering", vervolgt Van het Reve.
6. Introduceer en leer
Oplossingen, diensten of zelfs een geheel nieuwe businessmodellen ontwikkeld die in het 'testlab' blijken te werken? Introduceer deze dan zo snel mogelijk op de markt.
Dat kan volgens Van het Reve op twee manieren: ofwel naast, ofwel in plaats van uw bestaande propositie. Uiteraard is de laatste methode risicovoller. Het ligt aan de business waarin u verkeert en het businessmodel dat u hanteert welke van deze twee paden u moet bewandelen.
In beide gevallen is het belangrijk dat u leert van de marktintroductie. De echte test vindt natuurlijk pas plaatst op het moment dat de zaak 'draait'. Schaaf de gebruikte methoden en technologieën gaandeweg aan, en maak niet de fout met de introductie te lang te wachten. Loop dus niet het risico dat de concurrent er al mee aan de haal is.
7. Zet zowel boardroom als IT'ers 'op de uitkijk'
Zowel de boardroom als de IT-afdeling moeten altijd aan de frontlinie staan. De CIO is hierin niet de enige spil. Ook managers kunnen nieuwe technologie spotten, op waarde beoordelen en zich afvragen of deze van toegevoegde waarde voor de business is.
De wat-als-vraag is in de ogen van Van het Reve bij die zoektocht waardevol. "Vraag u zich continu af: wat betekent het voor onze business als een kleine, onbekende startup deze technologie in de markt zet en hier een businessmodel omheen bouwt? En hoe kunnen we dat voor zijn?"
Flinterdunne grens
Organisaties moeten zich goed afvragen waar de grens ligt en hoeveel risico's zij wensen te nemen. Gemakkelijk is het allemaal niet; de balans tussen zekerheid, continuïteit en noodzakelijke verandering is flinterdun. Niets doen is echter geen optie. 'If it ain't broke, don't fix it', geldt voor dit tijdperk helaas niet meer.