25 april 2016 -
Zakenreizigers letten steeds meer op de kosten. Bijna de helft van hen laat de businessclass links liggen en kiest voor de comfort die economy hen biedt. Dat blijkt uit onderzoek van Transavia onder ruim 500 Nederlanders die regelmatig het vliegtuig pakken voor een zakentrip. Het onderzoek geeft inzicht om het netwerk, de producten en diensten verder te optimaliseren voor de zakelijke reiziger.
Van de ondervraagden zegt bijna 40 procent tegenwoordig meer op de kosten van vliegtickets te letten dan drie jaar geleden. Slecht tien procent van de zakenreizigers wil altijd businessclass kunnen vliegen. Een derde wil dat alleen tijdens vluchten buiten Europa en 48 procent zegt helemaal niet meer voor businessclass te kiezen. Het zijn vooral de tarieven die zakenreizigers afschrikken.
Lage kosten de trend
"We zien heel duidelijk dat bedrijven proberen om de reiskosten te drukken. Onder meer door gebruik te maken van luchtvaartmaatschappijen die lage kosten hanteren. Ook nu de economische crisis grotendeels achter ons ligt, zien we deze trend niet veranderen," zegt Paul de Raad VP marketing & e-commerce Transavia. Het blijkt dat zakenreizigers overigens niet besparen op de duur van hun reis. Voor de meeste reizigers duurt hun zakenreis zo’n twee tot drie dagen (46 procent). Een kwart blijft vier tot vijf dagen weg en ruim twaalf procent is minimaal zes dagen van huis. KLM en Transavia gelden in ons land als favoriete maatschappijen voor een zakenreis binnen Europa.
Vergelijkingssites populair
Bedrijven gebruiken meer manieren om de kosten van vliegen te drukken. Onder meer door georganiseerd te werk te gaan bij het boeken van tickets. Zo gebruikt 40 procent van de zakenreizigers een vergelijkingssite en proberen ze op precies het juiste moment te boeken. Werken in het vliegtuig, daar doet lang niet iedere zakenreiziger aan. Slechts een handjevol zit bij vluchten binnen Europa gedurende de hele reis met een laptop op schoot (4,5 procent). Bijna 45 procent van de ondervraagden doet dat de helft van de vlucht of nog minder. Een derde van de zakenreizigers is in het vliegtuig nagenoeg helemaal niet aan het werk.
Vriendelijkheid
Opvallend is hoeveel zakenreizigers vriendelijke cabinemedewerkers noemen als één van de belangrijke aspecten tijdens hun reis. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden hecht hier veel waarde aan, blijkt uit het onderzoek. Bijna 46 procent noemt humeurig cabinepersoneel zelfs één van de grootste irritaties tijdens de zakelijke vlucht.
Top vijf bestemmingen voor zakelijke reizigers binnen Europa
1. Londen
2. Barcelona
3. Parijs
4. Berlijn
5. Milaan
Redenen voor zakenreizigers om NIET met een maatschappij te vliegen
1. Ongunstige vertrektijden (44 procent)
2. Te weinig beenruimte (33 procent)
3. Hoge tarieven (32 procent)
4. Slecht materieel (29 procent)
5. Slechte service (25 procent)