20 april 2016 -
Bleek uit eerder onderzoek van Page Personnel al dat de secretaresse op zoek was naar meer diepgang in haar werk, een recent vervolgonderzoek laat zien dat deze trend zijn beslag krijgt en dat de arbeidsmarkt voor secretaresses in beweging komt. Het aantal vacatures neemt toe en maar liefst 68 procent van de ondervraagde secretaresses staat open voor of is actief op zoek naar een nieuwe baan.
"We zien dat we steeds meer richting een kandidaatgedreven markt bewegen," zegt Joost Fortuin, Managing Director bij Page Personnel. "Dat betekent onder meer dat bedrijven die gespecialiseerde, veelgevraagde talenten aan zich willen binden, ook op de veranderende vraag in moeten gaan spelen. Zowel op het gebied van salaris, als op het gebied van opleidingen en cursussen. Een bloemetje op secretaressedag voldoet niet meer."
Meer vacatures
Met name op de grotere afdelingen werd de secretaresse de afgelopen jaren, als gevolg van de kwakkelende economie, vaak als eerste wegbezuinigd. Nu het financieel beter gaat met veel bedrijven, ziet men dan ook een sterke toename van het aantal vacatures. Bovendien worden er steeds meer vaste contracten aangeboden, waar het voorheen veel om tijdelijke aanstellingen ging. "Het is een conjunctuurgevoelige functie en dat zie je ook weerspiegelt in het onderzoek, waarin een grote meerderheid van tweederde van de secretaresses aangeeft redelijk tot zeer zeker te zijn over haar baan," zegt Fortuin. "En waar vorig jaar nog 60 procent actief of passief op zoek was naar een nieuwe baan is dat nu al 68 procent. Als er een interessantere functie voorbij komt, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt."
Meerdere mensen tegelijkertijd ondersteunen
De 'ouderwetse' directiesecretaresse, die de koffie haalt en de agenda beheert, bestaat bijna niet meer. Steeds vaker werken organisaties met een Shared Service Center, waar bijvoorbeeld taken als travel booking centraal worden afgehandeld. Wanneer dat soort taken wegvallen kunnen de secretaresses veel gerichter en voor meer mensen tegelijkertijd ondersteuning leveren. Het onderzoek laat zien dat 42 procent van de secretaresses twee tot vijf personen tegelijkertijd ondersteunt; 23 procent ondersteunt vijf tot vijftien mensen en veertien procent zelfs meer dan vijftien mensen.
Meer specialisatie gevraagd
Tegelijkertijd worden de taken die de secretaresses nog wel uitvoeren, een stuk specialistischer. "We hebben inmiddels allemaal wel een smartphone, dus we kunnen zelf onze afspraken bijhouden," stelt Fortuin. "De secretaresse van nu krijgt veel meer inhoudelijke taken toegewezen en wordt meer gezien als een rechterhand of een sparringpartner. Er worden dan ook steeds vaker assistenten gevraagd die zijn afgestudeerd in rechten of in marketing."
Zeg het niet meer met een bloemetje
Bedrijven moeten dan ook steeds meer hun best doen om deze gespecialiseerde assistenten te werven en aan zich te binden. Fortuin: "Hoewel salaris nog altijd de grootste factor is in het werven van toptalent, doen organisaties er goed aan om meer te investeren in technische kennis en opleidingen van secretaresses. Wij adviseren organisaties dan ook om hier aandacht aan te besteden, willen ze de beste mensen aantrekken. Secretaressedag werd ooit ingesteld om de secretaresses in het zonnetje te zetten, omdat we ze de rest van het jaar voor lief nemen. Ik zou willen zeggen: vergeet dat bloemetje en neem ze de rest van het jaar vooral niet voor lief. Investeer in de zaken waar ze behoefte aan hebben en die u ook ten goede komen. Door het bieden van opleidingen en cursussen stelt u niet alleen eigen investeringen in personeel veilig, maar is uw organisatie ook een veel aantrekkelijker werkgever voor toptalenten."