zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online informatie geeft vertekend beeld

20 april 2016 - Een op de vier Nederlanders geeft aan dat de beschikbare informatie op het internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Mijn Online IDentiteit onder 1.532 Nederlanders. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters of potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een ‘background’ check via het internet.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken. 98 procent van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan. Echter vindt 59 procent het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie. Een paradox is dat 92 procent van de respondenten die gevonden informatie wel laat meewegen in de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, ZZP'er of adviseur.


"Online identiteit wordt steeds belangrijker," zegt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten. "Een eerste online indruk kan bepalend zijn of u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of dat een klant voor uw bedrijf kiest. U hebt maar een kans voor een eerste online indruk."

Positieve beeldvorming klanten en recruiters belangrijk
Vooral voor klanten en iemand waar u zelf een sollicitatiegesprek bij hebt, zoals een werkgever of recruiter, vinden we een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80 procent graag wil dat collega's een positief beeld krijgen; vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. Twee op de drie jong volwassenen (achttien tot 35 jaar) wil ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.
Als mensen online personen zoeken, dan kijken ze vooral naar profielen op social media sites, contactinformatie en werkgerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71 procent ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.
Een belangrijke tip van Barten is om u bewust te zijn van de informatie die u zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over u plaatsen, bijvoorbeeld op social media: "Alle gevonden informatie over u op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over u hebben. Of u nou uw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of uzelf via het internet op de kaart wilt zetten, u zult het zelf moeten managen."

Klik hier voor de volledige rapportage & infographics.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meeste Facebook profielfoto's verouderd
 LinkedIn niet ideaal om hoger management te werven
 'Facebook is geen goede informatiebron voor recruiters'
 CFO vertrouwt LinkedIn-profiel niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10