Cybersecurity-strategie: van reactief naar proactief
15 april 2016 -
Organisaties moeten hun cybersecurity baseren op kansen in plaats van op angst. at zegt Mohamed Al Ayachi, Business Unit Manager Security van Dimension Data. Volgens hem reageren organisaties straks niet slechts meer op cyberbedreigingen, maar creëren ze flexibele, aanpasbare IT-infrastructuren – en zelfs volledige organisatieafdelingen – zodat beveiligingsinbreuken worden aangepakt nog voor ze plaatsvinden.
Al Ayachi: "Cybersecurity op basis van perimeters zoals nu gebeurt, is voor organisaties in de toekomst niet meer voldoende. Daarnaast is het delen van data in dit digitale tijdperk essentieel voor het creëren van nieuwe, digitale bedrijfsproducten. Denk aan webapps en mobiele apps, die klantinformatie integreren via een Application Programming Interface. Het openstellen van bedrijfsdata is echter riskant. Daardoor worden managers gedwongen de balans te zoeken tussen risico en opbrengst van nieuwe, digitale bedrijfswaarde en de kosten van het creëren van goed beveiligde systemen."
Veilig datagebruik Dimension Data publiceert een e-book over cybersecurity dat organisaties helpt hun weg te vinden in het complexe landschap van security en technologie. Het e-book illustreert hoe cybersecurity bijdraagt aan een veiliger gebruik van data bij bedrijven, door consumenten, in de zorg en in andere sectoren.
"Voor organisaties die hun data goed beveiligen, is de kans groter dat ze gaan voor gedurfde innovaties die hun concurrenten niet willen riskeren," zegt Al Ayachi. Hij laat zien hoe het landschap er nu uitziet, over vijf jaar en over tien jaar.
Het hier en nu
Op dit moment zien grote ondernemingen langzaamaan de kansen van cybersecurity voor de toekomst in de digitale wereld. Toch proberen veel bedrijven nog altijd hun legacy-systemen stabiel en veilig te houden.
In de nabije toekomst
Naarmate bedreigingen frequenter, geavanceerder en gevaarlijker worden, krijgen organisaties moeite met het zelf beheren van cybersecurity. De behoeften zijn te complex voor beheer door de algemene IT-afdeling en er zijn simpelweg niet genoeg informatiebeveiligingsprofessionals.
Binnenkort is het gemeengoed dat data zich verplaatst van de applicaties en servers van het ene bedrijf naar die van het andere, en weer terug – en dat honderden, of zelfs duizenden keren, per gebruikersactiviteit in de meest uiteenlopende netwerk- en applicatieomgevingen. In dit geval is cybersecurity op basis van perimeters niet effectief, dus de data zelf moet beveiligd worden.
De toenemende cloudadoptie vereist dat alle organisaties endpointbeveiliging beheren, terwijl sommige nieuwe applicaties de data zelf moeten beveiligen en data beschermen tegen aanvallen.
Verder in de toekomst
In de komende tien jaar, en daarna, veranderen ondernemingen snel. Ze profiteren optimaal van de mogelijkheden voor digitale innovatie en werken samen om de clouds vol data te beveiligen die zo belangrijk zijn geworden voor het bedrijf en het dagelijks leven.
Flexibele organisaties die de beveiliging van hun systemen in de vingers hebben, hebben concurrentievoordeel. Ze zijn in staat data selectief te ontsluiten en extrapoleren wat enorme maatschappelijke en individuele voordelen oplevert.
De grenzen van de organisatie worden steeds minder relevant naarmate digitale bedrijven grote strategische partnerships aangaan.
Bewustzijn rondom cybersecurity wordt steeds belangrijker naarmate bedrijven het digitale tijdperk ingaan. Bekijk de reeks video’s over ‘cyber awareness’ die Dimension Data maakte in samenwerking met een aantal security-partners, waaronder Cisco, Intel Security en Palo Alto Networks.