Mag de werkgever het smartphone-gebruik op de werkvloer verbieden?
14 april 2016 -
Even snel een WhatsApp bericht sturen, e-mails checken of kijken hoe laat de eerste trein gaat. Smartphones zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dus ook niet op de werkvloer. JuroFoon heeft uitgezocht hoe wij denken over het gebruik van digitale media voor privédoeleinden tijdens werktijd.
55,1 procent van de 1304 respondenten geeft aan in algemene zin tegen het gebruik van privé mail, internet of smartphone tijdens het werk te zijn. 29,9 procent vindt het totaal geen probleem en vijftien procent van de respondenten doet het stiekem of probeert het te beperken.
Hoe zit het nu echt
Maar wat nou als uw werkgever dit verbiedt? Mag dit? Juriste mr. Jade Chömpff van JuroFoon: "Ja, dat mag. De wet geeft de werkgever een instructiebevoegdheid. Dit houdt in dat hij bepaalt hoe het werk wordt uitgevoerd en met welke gereedschappen en middelen en dus ook met welke middelen niet. De werkgever kan dus het gebruik van een privé smartphone verbieden. De werknemer moet zich hieraan houden. De instructies moeten wel redelijk zijn en rekening houden met uitzonderingen. Het kan namelijk in sommige privé situaties zo zijn dat het NIET gebruiken van de smartphone ervoor zorgt dat u uw werkzaamheden niet naar behoren kunt uitvoeren en het bedrijfsbelang hierdoor wordt geschaad."
Eén uitzondering
Mr. Jade Chömpff: "Natuurlijk moet er een uitzondering kunnen worden gemaakt indien een werknemer bijvoorbeeld een belangrijk privételefoontje verwacht. In alle redelijkheid zullen werkgever en werknemer hier wel uit kunnen komen. Maar dat is een heel ander verhaal dan het checken van Facebook. Het is voor ons wel erg opvallend dat de meeste respondenten tegen het gebruik van privé digitale media zijn tijdens werktijd."
Goed bericht! Neemt, denk ik, bij veel werkgevers twijfel weg. Blijft dat regelgeving binnen bedrijven éénduidig en duidelijk moet zijn. En de uitzonderlijke situaties? Individueel af te spreken, lijkt me. Bevorderd denk ik ook de openheid tussen werkgever en werknemer.