B2B e-mails scoren op alle facetten beter dan B2C e-mails
13 april 2016 -
e-Village publiceert de dertiende editie (2016) van de E-mail Benchmark, het periodieke onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien. Zo presteren zakelijke e-mails zowel op het gebied van opens en clicks beduidend beter dan e-mailcampagnes in de consumentenmarkt.
Ook blijkt dat in tegenstelling tot alle verwachtingen het merendeel van de unieke opens nog steeds op een desktop wordt gedaan in plaats van op een mobiel device. En voor maar liefst 78 procent van de marketeers neemt e-mail dit jaar een belangrijkere plaats in binnen de marketingmix dan twee jaar geleden.
Budgetten voor e-mailmarketing stijgen
Jaarlijks neemt het belang van e-mailmarketing toe. Voor maar liefst 78 procent van de marketeers neemt e-mail dit jaar een belangrijkere plaats in binnen de marketingmix dan twee jaar geleden. En dat ziet men terug in de budgetten. 39 procent van de respondenten geeft aan dat het budget voor e-mailmarketing in 2016 zal stijgen. Voor zes procent is dit, alleen voor e-mailmarketing, zelfs een budget van 250.000 euro. Het segment daaronder, met 100.000 tot 250.000 euro per jaar, wordt gehaald door tien procent. Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2015 toen dit percentage nog drie procent was. Twaalf procent van de marketeers mag jaarlijks zo’n 50.000 tot 100.000 euro aan e-mailmarketing uitgeven (negen procent in 2015), en acht procent heeft een budget van 25.000 tot 50.000 euro (zeven procent in 2015).
Zakelijke e-mails scoren beduidend beter dan e-mails gericht op consumenten
Opvallend in de E-mail Benchmark van 2016 zijn de wezenlijke verschillen in zakelijke e-mails en e-mails gericht op consumenten. Zo scoort het zakelijk e-mailverkeer in 2015 op zowel relevantie, opens en clicks beter dan e-mails gericht op consumenten, en ligt de open rate van zakelijke e-mails in 2015 op 31,55 procent ten opzichte van 22,20 procent bij e-mails gericht op consumenten. Ook zijn er stevige verschillen zichtbaar op het gebied van Click Through Rate (CTR). Zagen we deze ontwikkeling in 2013 voor het eerst, in 2014 en 2015 heeft deze trend zich doorgezet. In zakelijke e-mails wordt een stuk beter doorgeklikt (5,85 procent) dan in e-mails gericht op consumenten (3,84 procent). Het is de zakelijke markt in 2015 ook gelukt om steeds relevanter te communiceren. De gemiddelde Click To Open (CTO) van zakelijke e-mails is 18,54 procent, ten opzichte van 17,28 procent bij e-mails gericht op consumenten.
Kantelpunt mobiele opens nog (steeds) niet bereikt
Ondanks alle verwachtingen hebben de mobiele opens nog steeds niet de desktop gepasseerd. Maar de markt is nog nooit zo dicht bij het omslagpunt geweest! E-mails worden nu bijna even vaak op mobiele devices geopend als op een desktop. Ruim 49,79 procent van de unieke opens wordt op een mobiel device gedaan. Wederom een stijging ten opzichte van de 45 procent in 2014, maar de opens op mobiele devices overtreffen nog steeds niet de opens op een desktop (50,21 procent).
De grootste uitdaging van 2016: marketing automation
De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2016 draaien om relevantie en resources. Ruim 33 procent van de ondervraagden ziet marketing automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door resources; voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing, genoemd door 24 procent van de respondenten. De derde uitdaging van marketing Nederland is in 2016 databasemanagement (22 procent), waarmee bedoeld wordt dat men meer inzicht wil verkrijgen in de database (nieuwe aanmelders, inactieven etc.) welke zij vervolgens kunnen gebruiken voor optimalisatie. Drie uitdagingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en samen de cirkel weer rond maken.
Andere opvallende cijfers:
Voor het derde achtereenvolgende jaar is e-mailmarketing het belangrijkste online marketingkanaal (69 procent). De tweede plek wordt ingevuld door SEO met 45 procent. SEA/Adwords staat op nummer drie met 39 procent
Ondanks dat e-mailmarketing het ideale communicatiekanaal is om resultaten te meten blijkt uit de Benchmark dat twintig procent geen A/B testen uitvoert en 41 procent dit soms doet. Een gemiste kans
In de zakelijke markt is de CTO op een desktop beduidend hoger dan op een mobiel device. De verhouding is zelfs ruim 70 procent desktop en bijna 30 procent mobiel.
De gemiddelde CTR is in 2015 (3,88 procent) gedaald ten opzichte van 2014 (4,43 procent).
De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt net als andere jaren nog steeds op vrijdag.