Tien aanbevelingen voor effectieve multichannel marketing
7 april 2016 -
Er is geen twijfel over mogelijk dat we in onze zoektocht naar een effectief digitaal marketingbeleid het meest worden beïnvloed door de digitale veranderingen. Holger Stelz, directeur marketing en business development van Uniserv geeft tien tips om multichannel marketing effectiever in te zetten.
Deze aanbevelingen laten zien hoe marketingkansen kunnen worden benut door het analyseren van klantdata en hoe deze data in de communicatie ingezet kunnen worden.
1. Nieuw versus oud
Marketingspecialisten wekken vaak de indruk dat een nieuwe aanpak leidt tot succes, maar belichten de oude marketingmiddelen niet. De vraag of de doelgroep geschikt is voor een nieuwe marketingbenadering of dat de expertise voor nieuwe strategieën in huis aanwezig is bij het bedrijf, krijgt weinig aandacht. Aanbeveling: test nieuwe marketingmiddelen grondig voordat ze gebruikt worden en verlies de doelgroep niet uit het oog. Houd daarbij ook altijd rekening met ervaringen uit het verleden.
2. Direct versus dialoogmarketing
Er is een verschuiving gaande van direct marketing naar dialoogmarketing, waarbij dialoogmarketing de nadruk legt op een langetermijnrelatie en interactie, met name in de context van CRM. Dialoogmarketing legt de focus vooral op communicatie met de consument. Maar het betekent ook dat het distribuerende aspect, met een focus op sales, langzaam verloren gaat. Aanbeveling: overweeg de distributieve kant van de dialoog op het gebied van direct marketing en beslis of directe distributie een haalbare oplossing zou kunnen zijn.
3. Multichannel versus omnichannel
Het aantal communicatie- en distributiekanalen is toegenomen, wat heeft geleid tot: ‘multichannel marketing’. Iedereen is permanent bereikbaar dankzij het grote aanbod van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. De omnichannel aanpak is vrij nieuw en vereist dat alle beschikbare kanalen en media worden opgenomen en tegelijkertijd beschikbaar zijn. Aanbeveling: omnichannel marketing is in zijn totaliteit te extreem. Bedrijven moeten systematisch en met regelmaat nieuwe kanalen controleren en uitproberen, om het potentieel van alle beschikbare communicatie- en distributiekanalen in kaart te brengen voor het verbeteren van uw zakelijke belangen.
4.Individuele acties versus geïntegreerde campagne
De individuele dialoogmarketing is verleden tijd. Dialoogmarketing moet worden gecombineerd met andere media en kanalen om goede resultaten op te leveren. Aanbeveling: concentreer u op geïntegreerde campagnes waarbij verschillende kanalen worden ingezet, met een duidelijk omschreven doelstelling.
5. Dialoog versus data
Dialoogmarketing is vooral bedoeld om een reactie uit te lokken en tot meetbare resultaten te komen. Veel bedrijven vergeten deze vorm van communicatie met de klanten vast te leggen of voeren de gekregen data niet in de klanthistorie in. Aanbeveling: houd regie over uw gegevens en gebruik een handige data management oplossing om er zeker van te zijn dat u een volledig klantbeeld heeft.
6. Pull versus push
Er is een verschuiving gaande van traditionele push media naar pull media. Consumenten willen zelf bepalen aan wie ze hun gegevens geven, welke gegevens dit zijn en waarom. Bedrijven moeten precies weten welke kanalen en welke media ze kunnen gebruiken in hun klantcontact. Aanbeveling: vertrouw meer op transparantie en zelfbeschikking van informatie en minder op push media. Leg de focus op ‘Customer Managed Relationship’ in plaats van ‘Customer Relationship Management’.
7. Anoniem versus openbaar
Zeker in het begin van een zakelijke relatie beslist de klant welke informatie hij of zij openbaar maakt en wanneer. Als de (potentiële) klant vrijwillig de anonimiteit opgeeft, kan het bedrijf de lead opvolgen met follow-up acties. Aanbeveling: organiseer uw lead management zorgvuldig, in het bijzonder het datamanagement. U kunt maar één keer een goede eerste indruk maken.
8. Individu versus netwerk
Mensen zijn steeds individualistischer, maar tegelijkertijd ontstaan er ook meer netwerken, zoals social media netwerken. Marketingafdelingen moeten zicht hebben in deze netwerken en ervoor zorgen dat deze worden vertegenwoordigd in de databank. Aanbeveling: definieer de stakeholders en netwerken met wie u een relatie wil ontwikkelen en veranker deze informatie in de databank.
9. Technologie versus emoties
Technologie is een actueel onderwerp, maar vaak wordt vergeten dat relaties emotioneel zijn en dat de automatisering de menselijke creativiteit en interactie niet kan vervangen. Een klant die zich verbonden voelt met het bedrijf zal trouw blijven en het bedrijf aanbevelen aan de omgeving. Aanbeveling: wees ubewust van emoties en meet de effecten van deze emoties zorgvuldig.
10. Dialoog versus traditionele communicatie
Geïntegreerde communicatie (op basis van duidelijk omschreven doelstellingen en helder gedefinieerde homogene doelgroepen) zorgt voor synergie en is de enige echte oplossing. Geïntegreerde communicatie werkt goed als professionals samenwerken, tussen en over afdelingen heen. Aanbeveling: integreer communicatie.