5 april 2016 -
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) schat dat de omvang van de Nederlandse leasemarkt ongeveer 755.000 auto's groot is*. Nooit eerder telde Nederland zo veel leaseauto's. Eind 2014 waren er volgens VNA-berekeningen nog circa 720.000 leaseauto's.
De groei van een kleine vijf procent in 2015 is volgens de VNA het gevolg van een aantrekkende economie en de toenemende populariteit van private lease.
Het leasen aan consumenten is een bestendige trend gebleken. Nederland telde per eind 2015 naar schatting 36.000 prive-geleaste personenauto's, 19.000 meer dan per eind 2014. Tot voor kort was de leaseauto vooral iets voor zakelijke automobilisten. Maar ook steeds meer consumenten ontdekken de voordelen van een leaseauto.
VNA-vloot
Het wagenpark van de bij de VNA aangesloten leasemaatschappijen telde per eind vorig jaar ruim 701.100 leaseauto's, dat is een groei van 6,7 procent ten opzichte van 2014. Het personenautopark telt bijna 570.000 (+7,6 procent) en het bestelautopark ruim 130.000 voertuigen (+2,8 procent). Het marktaandeel van de VNA-leden steeg in 2015 naar 93 procent. Renate Hemerik, directeur VNA: "De VNA-leden kopen 43 procent van alle in Nederland verkochte nieuwe auto's en daarmee levert de autoleasebranche een belangrijke bijdrage aan de economische ontwikkeling én is de leasevloot de belangrijkste accelerator waar het een veiliger en groener Nederlandse wagenpark betreft."
Keurmerk Private lease
Veel leasemaatschappijen spelen in op de behoefte van de consument en bieden nu private lease aan. Gezien deze ontwikkeling en het feit dat de consument duidelijkheid moet hebben over wat een vertrouwd, verantwoord en veilig leaseproduct is, is 1 februari het Keurmerk Private Lease gelanceerd. Het keurmerk garandeert veilig, verantwoord en vertrouwd leasen. Daartoe hanteert het keurmerk onder meer door de Consumentenbond goedgekeurde, eerlijke voorwaarden, vereist het een compleet product, bescherming tegen te hoge financiële lasten en zekerheid bij klachten.