5 april 2016 -
Nu het veel sectoren economisch voor de wind gaat, durven werknemers weer van baan te wisselen. Het lijkt voor organisaties daarom belangrijk om te investeren in hun werknemers en ze voor het bedrijf te behouden. Zeker als men bedenkt dat de gemiddelde cost-per-hire voor nieuwe medewerkers 4.728 euro bedraagt.
Marije Gould, Vice President Marketing EMEA-regio bij Verint, licht toe dat de meest effectieve manier om in werknemers te investeren, is ze betrokken te houden en op doorlopende basis een dialoog met ze aan te gaan. Volgens haar lukt dat door er niet alleen voor te zorgen dat ze zich gewaardeerd voelen, maar ook door ontevredenheid direct te herkennen en de oorzaak weg te nemen.
Iedereen begrijpt het belang van betrokken werknemers. Ze dragen bij aan een positieve werksfeer, zorgen voor tevreden klanten en leveren het bedrijf vaak nieuwe inzichten op. Toch zijn er niet veel bedrijven die mensen in dienst hebben, die zich volledig richten op werknemersbetrokkenheid. De verwachting is dat hier op termijn verandering in komt, maar tot die tijd is er voor veel bedrijven werk aan de winkel. Hoe zorgt uop een zo effectief mogelijke wijze voor betrokken personeel?
Trek het juiste personeel aan
"Dit is wellicht een open deur, maar daarmee niet minder waar," aldus Gould. "Een positieve werksfeer begint met effectieve recruitment. Het is belangrijk om kandidaten niet alleen op basis van de functie-eisen kwalitatief te beoordelen, maar ook op een match met de bedrijfscultuur. Zoals Google dat doet, bijvoorbeeld. Dit bedrijf staat erom bekend sollicitanten te beoordelen op ‘Googlines’, wat zoveel betekent als een mix tussen passie en gedrevenheid om met technologie de wereld te verbeteren."
Wees u er wel van bewust dat dit twee kanten op werkt. Het is net zo belangrijk dat uw organisatie de kandidaat een realistisch beeld geeft van de bedrijfscultuur. Door het bedrijf te rooskleurig af te schilderen, haalt u op de korte termijn misschien meer kandidaten binnen, maar dat zorgt er op de langere termijn ook voor dat diezelfde kandidaten gedesillusioneerd naar hun werk gaan. En dus allesbehalve betrokken zijn.
Neem de tijd voor een strategie om de betrokkenheid te verhogen
Volgens Gould komt een effectieve werknemersstrategie niet zomaar uit de lucht vallen, maar kost het tijd om op te stellen en te optimaliseren. "De beste strategieën zijn bovendien afgestemd op de kernwaarden van een bedrijf en worden op alle organisatieniveaus breed gedragen. Wanneer werknemersstrategieën juist worden toegepast, zorgen ze ervoor dat werknemers zich onderdeel voelen van het geheel, stimuleren ze interne samenwerking en maken ze een einde aan de eilandencultuur die anders kan ontstaan."
Luister naar uw werknemers
Zelfs in de meeste simpele betrokkenheidsprogramma’s moeten werknemers van alle niveaus worden aangemoedigd om feedback te leveren over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Dit initiatief biedt het management de kans om te polsen wat er leeft in het bedrijf, en maakt het mogelijk om in te grijpen voordat potentiële problemen zich ontwikkelen tot grote struikelblokken.
"Maar het geeft ook bijvoorbeeld medewerkers van de klantenservice de mogelijkheid om informatie te geven over de behoeftes van klanten – kennis die de organisatie weer kan gebruiken bij het opstellen van een bedrijfsstrategie. Door de feedback te segmenteren op zaken als leeftijd, afdeling, locatie of functietitel van werknemers, kunt u zaken vanuit verschillende standpunten bekijken en eventuele problemen al in de kiem smoren," zo stelt Gould.
Reageer op feedback
Veel organisaties bieden hun werknemers de mogelijkheid om feedback te leveren, maar doen daarna verder niks met de inzichten die ze dit oplevert. Veel interne enquêtes gaan over onderwerpen als carrièreplanning, salaris of flexibel werken, maar het hoeft niet altijd veel moeite te kosten om werknemers ervan te overtuigen dat u daadwerkelijk luistert.
Zelfs ogenschijnlijk kleine dingen, zoals het aanbieden van een andere frisdrank in de bedrijfskantine, kunnen al een groot verschil maken voor de sfeer op de werkvloer. Tegelijkertijd is het funest voor de werkgeversreputatie als medewerkers het gevoel krijgen dat het bedrijf niet naar ze luistert. Bedrijven die niet van plan zijn naar de feedback van hun werknemers te luisteren, kunnen er met andere woorden dan maar beter ook niet om vragen.
Behandel uw medewerkers gelijk
"Een effectieve betrokkenheidsstrategie is eerlijk," vertelt Gould, "door werknemers ongelijk te behandelen, creëer u namelijk een negatieve sfeer op de werkvloer. Veel bedrijven belonen elk jaar bijvoorbeeld hun beste salesmensen, maar verzuimen stil te staan bij het belangrijke werk dat andere afdelingen als marketing en client services verrichten. Door medewerkers verder een stem te geven in jaarlijkse award-uitreikingen voor hun collega’s, voorkomt men dat ze het gevoel krijgen dat bepaalde personen worden voorgetrokken en voelt iedereen zich betrokken bij het proces."
Laat werknemers zaken zelfstandig aanpakken
Het creëren van werknemersbetrokkenheid hoeft natuurlijk niet altijd vanuit de top van de organisatie te komen. De meeste strategieën werken juist beter als ze werknemers de mogelijkheid geven om zelf bepaalde zaken waar ze niet tevreden mee zijn, aan te pakken. Gould zegt hierover: "Overweeg bijvoorbeeld om taakgroepen op verschillende niveaus in de organisatie in te stellen, met de bevoegdheden zelfstandig te opereren zonder voor elke beslissing om goedkeuring te hoeven vragen."
Als u dit juist aanpakt, is dit niet alleen een goede manier om kleinere problemen makkelijk op te lossen, maar ook een prima tactiek om werknemersvertrouwen te winnen voor de organisatie.
Pas u aan uw werknemers aan
Niet iedereen voelt zich prettig binnen een strak geregisseerde en hiërarchische onderneming. Hoewel veel mensen de voortgang van hun carrière meten aan de hand van hun functieniveau, is het dus niet altijd verstandig om iemand een promotie te geven. Volgens Gould zijn sommige mensen zijn nu eenmaal beter op hun plaats in een andere rol, en het is mogelijk dat iemand zich helemaal niet prettig voelt in bijvoorbeeld een leidinggevende functie.
Het is met andere woorden niet realistisch om simpelweg te verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan de manier waarop het bedrijf is ingericht. Praat daarom met werknemers, zodat u een goed beeld krijgt van hun carrièredoelen en -wensen. Pas functies hierop aan of creëer zelfs nieuwe die zijn afgestemd op hun wensen en capaciteiten.
Bedrijf is slechts zo sterk als zijn mensen
Hoe succesvol ook, een organisatie is slechts zo sterk als de mensen die er werken. U doet er daarom goed aan zo snel mogelijk te beginnen met het vergroten van de werknemersbetrokkenheid. Stel daarbij een strategie op, die past bij uw organisatie, en bedenk dat het niet altijd mogelijk is die van andere bedrijven één-op-één over te nemen. Op één punt na: er is een verschil tussen het horen van uw werknemers en daadwerkelijk luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Dat is een universele les voor alle bedrijven.