zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse consument wil pro bono co-creëren

4 april 2016 - Het thema ‘co-creatie’ is in marketingland hot topic. Maar zit de klant hier eigenlijk wel op te wachten? Uit onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders, dat in het kader van de aankomende CCDNA Awards is uitgevoerd, blijkt dat het merendeel van Nederland (59 procent) wel degelijk openstaat voor een meer intensieve samenwerking met bedrijven.

Wel gelden er belangrijke randvoorwaarden voor het toepassen van co-creatie. Zo moet onder andere de dienstverlening van het bedrijf in de basis op orde zijn, de bereikbaarheid van het bedrijf goed en ook de periode waarin men klant is bepaald de mate waarin men bereid is tot co-creatie. Ruim 40 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij eerder bereid zijn om met een bedrijf mee te denken indien zij al geruime tijd klant zijn van dat bedrijf.


 
Klant of partner?
Op donderdag 14 april reiken consultancybureau BearingPoint en onderzoeksbureau DVJ Insights de CCDNA Awards 2016 uit. Dan wordt het thema ‘klant of partner?’ uitgebreid behandeld en wordt duidelijk welke organisatie, naar aanleiding van onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders, het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland is. De speciale thema award gaat naar het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt.

Co-creëren: Twee miljoen Nederlanders doen het
Dat er een toekomst is voor co-creatie blijkt duidelijk uit het onderzoek. Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (59 procent) staat namelijk positief tegenover een intensievere relatie met bedrijven waar zij klant zijn. Ook blijkt dat ruim twee miljoen Nederlanders in het verleden proactief, dus op eigen initiatief, al hebben samengewerkt en/of ideeën hebben aangedragen waardoor bedrijven hun producten en diensten hebben kunnen verbeteren. Tijdens de CCDNA Awards, welke dit jaar het thema ‘klant of partner?’ heeft, leren bezoekers van klantexperts hoe zij (digitale) co-creatie kunnen stimuleren en implementeren.
 
Co-creëren voor maatschappij  
Ook de reden waaróm klanten openstaan voor co-creatie is door BearingPoint en DVJ Insights nader onderzocht. Opvallend is dat niet zozeer een mogelijke korting een belangrijke drijfveer vormt, maar juist de wil om daadwerkelijk bij te dragen aan een organisatie waar men met plezier klant is (33 procent). Ook het feit dat de medemens er door de samenwerking mogelijk op vooruit gaat – er ontstaan betere producten en diensten - is voor consumenten een belangrijke reden om met bedrijven samen te werken (25 procent). Bedrijven die openstaan voor de ideeën van hun klanten, krijgen aanzienlijk meer waardering dan bedrijven die dat niet doen (77 procent vs. twee procent). Een ruime meerderheid van de ondervraagden gaat daarin nog een stap verder: 62 procent van hen stelt dat bedrijven die niet naar hun klanten luisteren mogen verdwijnen.
 
Welk bedrijf werkt het beste samen?
Dit jaar wordt er tijdens de CCDNA Awards ook een speciale thema award uitgereikt. Deze award gaat naar het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt. Het onderwerp co-creatie wordt tijdens de avond uitvoerig besproken. Na afloop van de uitreiking keren bezoekers met relevante insights, en waar mogelijk met een award, weer huiswaarts. Meer informatie over de CCDNA Awards via ccdna.nl.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe zien Generatie X & Y de toekomst van beurzen en evenementen?
 Co-creatie is het sleutelwoord voor het nieuwe samenwerken
 Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis
 Marketeer van de toekomst combineert data en creativiteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10