Zorg voor consistente klantervaringen met SIP trunking (spraakdiensten)
1 april 2016 -
Er wordt de laatste tijd zoveel gesproken over over-the-top content (OTT) en (mobiele) internetdiensten dat je bijna zou vergeten dat er ook nog spraakdiensten bestaan. Maar in de praktijk zijn ze nog steeds cruciaal voor veel multinationals, verklapt John Baldwin, senior manager Applications bij Colt. Dat geldt zelfs voor ondernemingen die in de categorie ‘internetbedrijf’ worden geschaard.
"Communicatiesystemen vormen nog altijd een pijler van de bedrijfsvoering van veel ondernemingen," legt Baldwin uit. "Ze staan werknemers bij tijdens hun dagelijkse werkzaamheden en stellen hen in staat om te communiceren met klanten en met collega’s in andere vestigingen en landen. Zelfs internetbedrijven als trivago zien de telefoon als een onmisbaar hulpmiddel voor het waarborgen van een consistente klantenervaring tijdens zijn internationale expansie." trivago dankt naar eigen zeggen het succes en snelle groei van het bedrijf voor een groot deel aan de mogelijkheid om klanten via lokale telefoonnummers automatisch in contact te brengen met medewerkers van het meertalige team in Düsseldorf die hen in hun eigen taal te woord kunnen staan. "Telefoongesprekken stellen mensen in staat om zich veel eenvoudiger en effectiever uit te drukken," illustreert Baldwin. "En dankzij het gebruik van moderne technologie en netwerken is trivago in staat om deze uitmuntende internationale klantenervaring te realiseren tegen de kosten van een lokaal gesprek, zonder zelf extra kosten te maken."
Een verbeterde klantenervaring met minder kosten en complexiteit
Steeds meer bedrijven stappen over op een geconvergeerde IP-infrastructuur om flexibeler en efficiënter zaken te kunnen doen en kostenbesparingen te realiseren. De technologie die hen in staat stelt om hun telefonieomgeving met hun internetinfrastructuur te integreren, wordt Session Initiation Protocol (SIP)-trunking genoemd. Deze technologie is sinds 2005 in opmars en wint met het jaar aan populariteit. Infonetics Research voorspelde in 2014 dat de wereldwijde markt voor SIP trunking de komende jaren aanzienlijk zal groeien, naar meer dan 8,8 miljard dollar in 2018. Een einde aan de groei is nog niet in zicht. "Nu veel van de traditionele hindernissen zoals de kosten van bandbreedte en het volwassenheidsniveau van ICT-oplossingen uit de weg zijn geruimd, kunnen multinationals de kosten en complexiteit met 25 procent tot 50 procent terugdringen," verklaart Baldwin. "Dat speelt niet alleen de CTO en inkoopafdeling in de kaart. De mogelijkheid om een consistente klantervaring te bieden in het eigen land, in andere ontwikkelde landen en in opkomende markten, zal ook de fantasie van menig chief marketing officer prikkelen."
Een slim expansieplan kan niet om SIP trunking heen
‘Moderne’ communicatieoplossingen zoals gehoste PBX’en en unified communications (UC) bieden bedrijven tal van mogelijkheden op het gebied van spraakdiensten. De meesten van hen kiezen voor een hybride omgeving waarin SIP trunking, hosted PBX’en en UC-oplossingen naast elkaar worden ingezet om optimale ondersteuning te bieden voor alle bedrijfsprocessen. Voor ondernemingen die hun aanwezigheid op snelle, kostenefficiënte en consistente wijze willen uitbreiden naar nieuwe regio’s is SIP trunking de oplossing bij uitstek. Deze technologie maakt een centrale implementatie van hosted PBX’en en UC mogelijk, zodat het telefoonverkeer naar lokale nummers in alle regio’s via veerkrachtige verbindingen kan worden doorgeleid naar het Europese hoofdkantoor of een datacenter. "Deze simpele architectuur maakt een einde aan de noodzaak van het opzetten van regionale verbindingen en gebruik van complexe nummeromzetting voor het doorschakelen van telefoongesprekken naar een centrale locatie," besluit Baldwin. "Als u plannen voor een internationale expansie hebt en daarbij een consistente klantenervaring en effectief teamwork wilt waarborgen, moet u dus zeker navraag doen naar de mogelijkheid om spraakdiensten zoals SIP trunking in uw strategie op te nemen."