30 maart 2016 -
Vertrouwen wekken vereist meer dan beloftes nakomen. Een huurmoordenaar doet tenslotte ook wat hij belooft, maar is nog niet de meest vertrouwenwekkende persoon ter wereld. Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat betrouwbaarheid bestaat uit drie hoofdcomponenten: bekwaamheid, integriteit en welwillendheid.
Dit schrijft Management Issues dat melding maakt van een onderzoek onder CEO’s die de vraag voorgelegd kregen: ‘wat is de rol van de CEO in het opbouwen van vertrouwen?’ De antwoorden waren erg gevarieerd maar kwamen uiteindelijk neer op negen gewoontes, die elk ingedeeld konden worden onder de noemers bekwaamheid, integriteit en welwillendheid.
Negen deelcomponenten
De negen componenten zijn: coaching, doen wat u belooft, consistentie, eerlijkheid, openheid, bescheidenheid, overredingskracht, moed en vriendelijkheid. Doen wat u belooft is dus maar een klein onderdeel van het hele spectrum! Vertrouwen opwekken gaat verder. Denk aan: anderen helpen hun beloftes na te komen (coaching), eerlijkheid, openheid en bescheidenheid. Maar ook: bent u bereid persoonlijke offers te brengen, bent u in staat uw visie vol passie en consistent uit te dragen, en denkt u niet alleen aan winst maken maar bent u tevens bereid zomaar iets aardigs te doen voor uw relaties?
Belangrijke vragen voor elke leider die betrouwbaar over wil komen in een wereld waarin niets verborgen blijft, waar niemand het voordeel van de twijfel krijgt en waarin iedereen dankzij social media een stem heeft. Zonder adequate antwoorden en bijbehorend gedrag kan het zomaar zijn dat uw organisatie de volgende is in de rij ondernemingen die onlangs te maken kreeg met zware vertrouwencrises. Denk aan BP, Barclays, FIFA en Volkswagen.
Bron:Management Issues