zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen gewoontes die vertrouwen wekken

30 maart 2016 - Vertrouwen wekken vereist meer dan beloftes nakomen. Een huurmoordenaar doet tenslotte ook wat hij belooft, maar is nog niet de meest vertrouwenwekkende persoon ter wereld. Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat betrouwbaarheid bestaat uit drie hoofdcomponenten: bekwaamheid, integriteit en welwillendheid.

Dit schrijft Management Issues dat melding maakt van een onderzoek onder CEO’s die de vraag voorgelegd kregen: ‘wat is de rol van de CEO in het opbouwen van vertrouwen?’ De antwoorden waren erg gevarieerd maar kwamen uiteindelijk neer op negen gewoontes, die elk ingedeeld konden worden onder de noemers bekwaamheid, integriteit en welwillendheid.



Negen deelcomponenten
De negen componenten zijn: coaching, doen wat u belooft, consistentie, eerlijkheid, openheid, bescheidenheid, overredingskracht, moed en vriendelijkheid. Doen wat u belooft is dus maar een klein onderdeel van het hele spectrum! Vertrouwen opwekken gaat verder. Denk aan: anderen helpen hun beloftes na te komen (coaching), eerlijkheid, openheid en bescheidenheid. Maar ook: bent u bereid persoonlijke offers te brengen, bent u in staat uw visie vol passie en consistent uit te dragen, en denkt u niet alleen aan winst maken maar bent u tevens bereid zomaar iets aardigs te doen voor uw relaties?
Belangrijke vragen voor elke leider die betrouwbaar over wil komen in een wereld waarin niets verborgen blijft, waar niemand het voordeel van de twijfel krijgt en waarin iedereen dankzij social media een stem heeft. Zonder adequate antwoorden en bijbehorend gedrag kan het zomaar zijn dat uw organisatie de volgende is in de rij ondernemingen die onlangs te maken kreeg met zware vertrouwencrises. Denk aan  BP, Barclays, FIFA en Volkswagen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers negen keer vaker betrokken als er vertrouwen is in de directie
 Bankiers zoeken vertrouwen en zijn onzeker over hun baan
 Verhoog het vertrouwen van uw medewerkers met heldere uitleg
 Topbestuurders en motieven voor innovaties nog steeeds gewantrouwd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10