25 maart 2016 -
Autodelen is met totaal 17.000 auto’s op dit moment vooral een particuliere aangelegenheid. SnappCar en Green Wheels zijn hiervan de bekendste voorbeelden. Het bedrijfsleven is verantwoordelijk voor slechts 2.000 zakelijke deelauto’s. Dat bedrijven het nog niet breed invoeren, heeft te maken met een aantal belemmeringen.
Het OndernemersCollectief Duurzame Mobiliteit (OCDM) wil deze belemmeringen wegnemen om ervoor te zorgen dat het bedrijfsleven een groter aandeel krijgt in het streven naar 100.000 deelauto’s in 2018. Dit doel staat beschreven in de Green Deal, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Fiscale belemmering
De belangrijkste belemmering is fiscaal van aard: werknemers moeten een vast tarief betalen als ze de auto willen gebruiken voor privégebruik in het weekend. Het OCDM wil graag een fiscale uitzondering voor de zakelijke deelauto. Bijvoorbeeld door te betalen voor het daadwerkelijk gebruik van de zakelijke deelauto; per uur of km. Wil deze uitzonderingspositie een kans maken, dan moet hij op de agenda komen van Staatssecretaris Wiebes van Financiën. Voor de zomer bespreekt de kamer zijn Autobrief II waarin de autobelastingen voor de komende jaren worden vastgelegd. Het OCDM roept Staatssecretaris Wiebes op deze fiscale kans te benutten.