Vijf redenen waarom het aansturen van teams op afstand mislukt
24 maart 2016 -
Het leiden van een team op afstand voelt vaak heel anders dan een team leiden op locatie. Toch is er eigenlijk geen verschil. Elk team – ver weg of dichtbij – heeft hetzelfde nodig van zijn manager: informatie, samenwerking en begeleiding. Het grote verschil zit hem in de communicatierechnologie.
Management Issues beschrijf vijf manieren waarop het vaak misgaat als u te maken heeft met teams die niet in dezelfde ruimte werken.
Het team heeft geen gezamenlijke visie en doel
Juist als mensen niet samenwerken in dezelfde ruimte, gaan ze vaak heel gemakkelijk puur en alleen focussen op hun eigen taken en verliezen ze het gezamenlijke doel uit het oog.
Men houdt elkaar niet verantwoordelijk voor het werk en de resultaten
Omdat men elkaar niet regelmatig tegenkomt, mist het team de toevallige onderlinge communicatie en weten de teamleden niet zo goed van elkaar waar iedereen mee bezig is. Dit kan leiden tot een tunnelvisie waardoor medewerkers zich alleen druk maken over hun eigen werk en hun relatie met de manager. Werken op afstand kan dan een heel handig excuus worden om een collega niet aan te spreken en niet om hulp te vragen. De oplossing: proactief communiceren, de teamleden ‘dwingen’ met elkaar te overleggen.
Het team heeft geen gezamenlijke leider
Vooral in de wereld van het projectmanagement heeft de manager vaak geen autoriteit over de individuele teamleden. Het risico is dat de teamleden alleen denken aan hun verantwoordelijkheden richting hun ‘echte baas’ en die van het team op de tweede plaats zetten. Hét recept voor tijdverlies en chaos.
Het proces is niet samenhangend
Werken op afstand vereist duidelijke richtlijnen en afspraken. Hoe communiceren we met elkaar? Welke technologieën gebruiken we om kennis te delen, samen te werken en taken te verdelen? Als dit niet volledig duidelijk is, wordt er vaak helemaal niet meer gecommuniceerd en ‘doet iedereen maar wat’.
De relatie met de manager is slecht
Eén ding dat hetzelfde is in elk team, op afstand of niet, is het feit dat de individuele relatie met de manager bepaalt of een medewerker blijft of gaat. Werken op afstand doet dus geen afbreuk aan het belang van goede communicatie, effectieve coaching en beïnvloeding.