23 maart 2016 -
Het inlevermoment van leaseauto's is voor leasemaatschappijen één van de meeste winstgevende activiteiten. De leaserijder wordt hier significant door benadeeld, zo blijkt uit onderzoek van Deukweg.nl.
Deukweg.nl heeft de algemene voorwaarden van meer dan vijftien leasemaatschappijen in Nederland uitvoerig geanalyseerd. Hieruit blijkt dat elke deuk of kras als afzonderlijk schadegeval wordt beoordeeld. Wanneer de schade pas bij de inlevering door de leasemaatschappij wordt waargenomen, komt deze voor de rekening van de leaserijder.
Vaststaand bedrag
In de algemene voorwaarden van de onderzochte leasemaatschappijen in combinatie met telefonische interviews komt naar voren dat voor elke schade een vaststaand bedrag moet worden betaald. De eindafrekening bij inlevering kan hierdoor hoog oplopen in het nadeel van de leaserijder die zich veelal niet bewust is van deze algemene voorwaarden.
Volgens Tom Roetgering, oprichter van Deukweg.nl, zijn consumenten de dupe van de kleine lettertjes van de leasemaatschappijen. Deze maken winst doordat consumenten zich niet bewust zijn van de regels en de mogelijke alternatieven. "Door schades te laten herstellen vóór het inlevermoment kunnen consumenten onnodige kosten voorkomen. Het vergelijken van schadeherstel leidt tot hoge besparingen en men wordt niet gedwongen zich aan het leasecontract te houden en het vaste bedrag per autoschade te betalen."