Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert
23 maart 2016 -
Voor de meeste online content geldt dat de vindbaarheid door verschillende zoekmachines de belangrijkste succesfactor is. Google verandert regelmatig zijn zoekalgoritme om ervoor te zorgen dat gebruikers de meest relevante resultaten als eerste te zien krijgen.
Nog niet zo heel lang geleden was SEO redelijk overzichtelijk: mensen zochten op hun laptop via een paar steekwoorden naar relevante websites. Vandaag de dag zoeken we vaker op mobiele apparaten naar relevante lokale resultaten, gebruiken spraaktechniek om onze zoekopdracht in te spreken of krijgen de resultaten op een smartwatch te zien. Nu het internet langzaam maar zeker aan het transformeren is tot een Internet of Things - waar diverse apparaten (connected objects) aan verbonden zijn - worden de spelregels van zoekmachineoptimalisatie onherroepelijk veranderd.
Van SEO naar COO?
Sterker nog: misschien spreken we binnenkort van COO (Connected Object Optimisation) in plaats van Search Engine Optimisation (SEO). Dankzij de smartphone hebben we altijd en overal toegang tot informatie en dit zal alleen maar toenemen door de komst van nieuwe apparaten die met het internet zijn verbonden.
Drie trends
Hoe kunnen we ons aanpassen aan deze nieuwe manier van informatie zoeken? OVH zet een aantal zaken op een rijtje die hierbij helpen:
1. Zoekopdrachten zijn langer
Zoekmachines moeten content beter ‘begrijpen’, zodat ze meer relevante en gepersonaliseerde resultaten tonen. Zoekopdrachten zijn de afgelopen jaren alleen maar langer geworden. Eerst zochten we op verschillende zoekwoorden en nu typen of spreken we volledige zinnen in als zoekopdracht met onze mobiele telefoon. Ruim twee jaar geleden installeerde Google Hummingbird; een volledig nieuw algoritme voor zijn zoekmachine. Hiermee gaf het bedrijf aan dat ze het inzicht in gesproken zoekopdrachten sterk heeft verbeterd. Google moet verschillende pagina’s doorzoeken als bijvoorbeeld de vraag ‘wat is het dichtstbijzijnde pizzarestaurant?’ wordt gesteld.
Om de juiste data te genereren uit de verschillende pagina’s werkt Google met schema.org. Met schema.org is het mogelijk om specifieke data – denk aan locaties, adressen, reviews en telefoonnummers – te markeren of op te slaan. Bedrijven kunnen met behulp van deze methodes makkelijker worden gevonden door (potentiële) klanten, waardoor het eenvoudiger is om de doelgroep te targeten zonder veel geld te spenderen aan adverteren. Daarnaast is het voor klanten makkelijker om het product of de dienst waar ze naar op zoek zijn te vinden.
2. Snelheid nog belangrijker op mobiel
Websites met mobielvriendelijke elementen en ontwerpen worden al meegenomen in de zoekresultaten. Voor mobiele websites is snelheid het belangrijkst. De snelheid van het laden van een website beïnvloedt onze eerste indruk van een site. In zoekmachines maakt zelfs één seconde vertraging al een groot verschil in de conversieratio en pagina-indexatie. Binnen een mobiele omgeving zijn er verschillende factoren die bijdragen aan de tijd die het kost om een pagina te laden. Zo kan de internetverbinding impact hebben op de laadtijd, dus is het essentieel om een snelle verbinding te realiseren om gebruik van mobiele websites te optimaliseren. Bij OVH zetten we CDN (Content Delivery Network) in om de afstand tussen gebruiker en online content te verkleinen. Klanten verlaten een pagina wanneer deze niet snel laadt. Het wordt ervaren als onprofessioneel en mensen willen niet wachten. Doordat bedrijven tools zoals CDN inzetten, laden pagina’s onmiddellijk in het Point of Presence (PoP). De eindgebruiker downloadt de content dan vanuit de dichtstbijzijnde PoP en heeft meteen toegang tot de gewenste pagina.
3. Gesproken zoekopdrachten
Nu steeds meer apparaten verbonden zijn met het internet, wordt het voor bedrijven nog belangrijker om lokale SEO onder de knie te krijgen. Gesproken zoekopdrachten (ook wel voice search genoemd) en een intelligente persoonlijke assistent vervangen hoogstwaarschijnlijk traditionele zoekopdrachten in de toekomst. Microdata, snelheid van de website en lokale SEO blijven een belangrijke rol spelen in SEO rankings. Momenteel zijn gesproken zoekopdrachten nog geen gemeengoed, maar grote spelers als Apple, Amazon en Google maken er al wel gebruik van.
Nieuw tijdperk
"Het Internet of Things (IoT) zorgt voor grote veranderingen en we staan pas aan het begin van een nieuw tijdperk," zegt Alberto Wieske, Business Development Manager voor Nederland en België bij OVH. "Het is voor bedrijven cruciaal om zich aan te passen aan nieuwe algoritmes en de ontwikkeling van connected objects nauw in de gaten te houden. Momenteel is de impact van IoT al zichtbaar in verschillende sectoren en niet alleen bij de IT-afdeling. Organisaties die al succesvol gebruik maken van connected objects worden gezien als innovatieve bedrijven die de klantervaring willen verbeteren."
Kwam zojuist dit artikel tegen. Interessant om dit te lezen nu we al een goeie 5 jaar verder zijn! Ben het nog steeds helemaal eens met dit artikel de vraag is alleen is het nieuwe tijdperk waar het hier over gaat al in gegaan of kunnen we vandaag de dag nog steeds spreken over een nieuw tijdperk en of deze komt? Al met al blijft de manier van zoeken in Google zich steeds vernieuwen en moeten we daar steeds op in zien te spelen als SEO specialisten.
Het nieuwe tijdperk is volgens mij reeds ingegaan. Gesproken zoekopdrachten worden steeds belangrijker gezien de tech bedrijven hier ook gretig op inspelen. Daarnaast moet je als SEO specialist de nieuwste trends blijven volgen want de SEO-wereld staat niet stil.