23 maart 2016 -
Voorafgaand aan de persconferentie van Apple deze week presenteert Adobe de nieuwste resultaten van Adobe Digital Index. De ADI geeft inzicht in de wereldwijde voorkeuren voor devices en browsers. Het onderzoek is gebaseerd op verzamelde, anonieme klantdata van meer dan 600 miljard websitebezoeken in verschillende sectoren en segmenten.
Daarnaast komt de data voort uit een onderzoek van Adobe onder 1000 Amerikaanse consumenten over het gebruik van devices, afgenomen tussen 19 en 21 februari 2016. Het onderzoek toont een daling in sentiment over Apple in de afgelopen maand, met een afname in het gebruik van iPads en views van Apple TV.
Een overzicht van de belangrijkste resultaten:
Chrome vs. Safari: als het gaat om websitebezoeken via een smartphone, werd er afgelopen jaar 127 procent vaker gebruik gemaakt van de Chrome-browser dan van Safari. Specifiek gekeken naar browsergebruik met iOS-apparaten, is er voor zowel Safari als Chrome een toename in gebruik te zien ten opzichte van vorig jaar (34 procent voor Safari en negentien procent voor Chrome). Het onderzoek van Adobe toonde aan dat 43 procent van de iPhone-bezitters liever de Safari-browser gebruikt, terwijl 33 procent liever gebruik maakt van Chrome.
Smartphones vs. tablets: sinds 2012 is het aantal bekeken pagina's via een smartphone met achttien procent gegroeid, terwijl het aantal bekeken pagina's via een tablet nog met slechts vier procent toenam. Inmiddels komt 76 procent van alle mobiele bezoeken via een smartphone (46 procent via een iPhone en 30 procent via Android) en slechts 24 procent via een tablet (achttien procent via iPad, vijf procent via Android). Het aantal bezoeken via iPads en OS X desktops daalt ten opzichte van vorig jaar, met respectievelijk zeven procent en vijf procent. Van de mobiele aankopen wordt 56 procent via een smartphone gedaan (38 procent via iPhone en zeventien procent via Android) en 44 procent via tablets (37 procent via iPad en zes procent via Android).
Video: het aandeel van premium bekeken (originele) video's via Apple TV is sinds augustus 2015 met acht procent gedaald. In dezelfde periode is het aandeel van media streamer Roku met vier procent gestegen. Nu 4K-ondersteuning zorgt voor een competitief voordeel bij het streamen van video's, is het niet verwonderlijk dat de Samsung 4K televisie één van de meest verkochte producten was in het Holiday-rapport van Adobe. Het nieuwste apparaat van Roku ondersteunt 4K streaming, Apple support tot 1080p.
Social sentiment: in Noord-Amerika, EMEA en APAC is ‘teleurstelling’ het belangrijkste sentiment met betrekking tot Apple onder consumenten, zeker in de afgelopen maand. Van de producten waar geruchten over gaan, wordt de iPhone SE op social media het vaakst genoemd.
"iPhone gebruikers moeten moeite doen om de Chrome-browser te downloaden. Het feit dat ze dit doen, is een teken dat ze geïnteresseerd zijn in de customer experience die Chrome biedt," zegt Adam Lloyd, Adobe Digital Index Analyst. "Met Chrome heeft Google zich goed gepositioneerd en de wens bij consumenten om een geïntegreerde, multi-device browser te gebruiken versterkt."