Bedrijven met persoonlijke aandacht voor medewerkers scoren beter
23 maart 2016 -
Het management van de Best Workplaces excelleert in het geven van oprechte persoonlijke aandacht op de werkvloer. Maar dat niet alleen, ze betrekken hun medewerkers ook bij het nemen van beslissingen die invloed hebben op het werk en de werkomgeving. En er is meer positief nieuws, want medewerkers zien nog meer verbeteringen op de werkplek.
Zij hebben het gevoel dat managers minder aan vriendjespolitiek doen, dat promoties worden toegekend aan collega’s die het verdienen en dat ze eerlijker meedelen in de gerealiseerde winst van het bedrijf. Sinds 2011 is de relatie tussen managers en medewerkers nog nooit zo goed geweest.
Dit blijkt uit de resultaten van het Best Workplaces onderzoek 2016 van Great Place to Work onder ruim 29.000 respondenten. De organisatie doet al meer dan 25 jaar onderzoek naar goed werkgeverschap en de mate van vertrouwen, trots en plezier onder medewerkers. De organisatie ontwikkelde het Great Place to Work-model dat vijf universele waarden aan organisaties toeschrijft. Dat zijn: Geloofwaardigheid, Respect, Eerlijkheid, Trots en Kameraadschap.
Aan het onderzoek deden dit jaar 126 organisaties mee. Hiervan deden 77 organisaties mee voor de lijst van Best Workplaces. Hoeveel daarvan en welke bedrijven zich uiteindelijk gekwalificeerd hebben, wordt op dinsdag 22 maart om 23.00 uur bekendgemaakt.
Goed werkgeverschap
Er zijn grote verschillen tussen de gemiddelde score van de Best Workplaces en de organisaties die de lijst niet haalden. Het verschil is groot op de stelling het management doet wat het zegt. Dat is in 2016 78 procent tegenover 47 procent - een gat van 31. Dit was in 2015 nog 80 procent tegenover 55 procent - een gat van 25.
Verder is er een aanzienlijk verschil tussen de Best Workplaces en de top vijf wanneer het gaat om het betrekken van medewerkers bij beslissingen die invloed hebben op het werk en de werkomgeving (top-5 87 procent versus BW 69 procent).
Mensgerichte aanpak leidt tot betere resultaten
Sinds 2011 is de relatie tussen managers en medewerkers nog nooit zo goed geweest; dat komt de sfeer op de werkvloer ten goede. Driekwart van de medewerkers vindt dat het management oprechte interesse toont in hen als persoon (73 procent, +drie). Tevens flink gestegen en sinds 2011 nog nooit zo hoog geweest, is de gepercipieerde Onpartijdigheid. Zo waren er meer ondervraagden die beaamden dat promoties enkel worden toegekend aan personen die dit verdienen (70 procent, +vier) en als het gaat om eerlijkheid is er een sterke stijging voor de stelling: managers vertonen geen ‘voortrekgedrag’ (vriendjespolitiek) (72 procent, +vijf).
Voorts zijn collega’s nóg meer om elkaar gaan geven (84 procent, +drie) en ook beaamt men dat speciale gelegenheden worden gevierd (86 procent, +drie). Caroline Mullers, senior consultant Great Place to Work: "Organisaties beseffen steeds meer dat een mensgerichte aanpak leidt tot betere resultaten. Zij behandelen hun mensen respectvoller en eerlijker. Hierdoor kunnen mensen zichzelf zijn op het werk en halen zij het beste uit zichzelf, wat ook weer positief uitwerkt voor de organisatie."
Stijging vertrouwensindicator
Na vier jaar stilstand steeg de Trust Index naar 82 procent (+een), het is de hoogste score sinds 2011. Met name de waardes Respect (+twee procent) en Eerlijkheid (+twee procent) deden het goed. Geloofwaardigheid bleef stabiel op 80 procent. Zeer opvallend is dat de altijd hoog scorende waarde Kameraadschap in 2016 weer een puntje steeg van 86 procent naar 87 procent. Trots bleef gelijk met 85 procent.
Het kan altijd beter
Mullers: "Er is veel positief nieuws maar het kan natuurlijk altijd beter en er zijn zeker wat aandachtspunten. Want ondanks dat steeds meer medewerkers vinden dat ze eerlijk meedelen in de gerealiseerde winst van het bedrijf, zijn slechts zes op de tien medewerkers het eens met deze stelling. Dit is hiermee de laagst scorende stelling uit het onderzoek." Men vindt ook dat het management een minder duidelijk beeld heeft van waar de organisatie naartoe gaat (73 procent, -twee).
Top vijf
Opvallend is ook dat medewerkers meer respect en eerlijkheid voelen binnen de organisatie, maar ze voelen zich minder trots over hoe hun organisatie bijdraagt aan de maatschappij. Mullers: "We zien dat de top vijf van de Best Workplaces hier juist wel sterk in is, niet alleen betrekken deze organisaties medewerkers veel meer, maar ook leveren ze vaak maatschappelijke bijdragen vanuit de core business van hun organisatie."
Dank voor dit zeer lezenswaardige artikel. Jammer dat er niet bij staat, wie het heeft geschreven. Ik zou graag eens hierover doorpraten.
De bevindingen onderbouwen mijn blog op (Klik hier) en dat is weer een van de pijlers onder ons CRM-systeem, dat zich op de klant en ook op het bouwen van een sterke klantgerichte interne organisatie richt. (zie missie op (Klik hier)