18 maart 2016 -
Smart health verovert zijn plaats in Nederland. Momenteel gebruikt één op de drie Nederlanders apps, wearables of meters om zijn gezondheid te monitoren. Vooral apps zijn populair. Hartslagmeters en sporthorloges zijn de meest populaire wearables.
Tracken van sport & bewegen populairst
Eén op de drie Nederlanders (34 procent) gebruikt apps, wearables of meters om zijn gezondheid of activiteit te monitoren. Consumenten registreren met name zaken op het gebied van sport & bewegen (twintig procent) en voeding & gewicht (achttien procent). Binnen sport & bewegen zijn het meten van afstand / snelheid (67 procent) en registreren van calorieverbruik (52 procent) het populairst. Binnen voeding & gewicht zijn Nederlanders het meest actief met de registratie van gewicht (64 procent) en eetpatroon (44 procent).
Inzicht in gezondheid is grootste drijfveer
Beter inzicht krijgen in gezondheid of activiteit (80 procent) is de belangrijkste reden om health-apps en wearables te gebruiken. Nederlanders die geen gezondheidstrackers gebruiken, vinden het vooral overbodig (53 procent). Consumenten die al weer gestopt zijn met het tracken van hun gezondheid vinden het vooral niet praktisch en te veel gedoe (59 procent).
Gratis health-apps meest in trek
De meeste gebruikers (56 procent) registreren hun gezondheid via health-apps. Drie kwart betaalt niet voor deze apps. Een kwart betaalt wel en vooral met in-app aankopen. Drie op de tien gebruiken wearables om activiteit te registreren. Zij gebruiken vooral hartslagmeters (48 procent) en sporthorloges (35 procent). Ruim één op de vijf gebruikt slimme apparaten zoals een draadloze bloeddrukmeter (45 procent), een slimme weegschaal (23 procent) of een draadloze glucosemeter (achttien procent).
Ik denk dat gezonheidsapps niet gevaarlijk zijn, maar het volledig vertrouwen erop wel. Je zou diegene die de apps ontwikkelen moeten vragen om aan de app toe te voegen dat er nog steeds de kennis van een arts nodig is om het beste advies te geven. Ik hoop dat dit al wel gedaan wordt....