18 maart 2016 -
Ook dit jaar heeft spotONvision onderzoek gedaan naar de status van B2B Marketing Performance Management in Nederland. In het onderzoek van 2015 lag de nadruk op het aantonen van de marketing-ROI. Dit jaar is er gekozen voor een nieuwe invalshoek: ROI en de customer journey. Het onderzoeksrapport 'Van ROI naar customer journey succes' werd gisteren gelanceerd.
Uit internationale CMO-onderzoeken blijkt dat er een toenemende aandacht is voor customer journey management. Meer en meer CMO’s gebruiken de customer journey fasen als structuur voor het vaststellen van marketingbudgetten en het lijkt erop dat het ‘customer journey denken’ hiermee een weg heeft gevonden naar de directiekamer.
Customer journey
spotONvision wilde weten of en hoe B2B-marketingdirecteuren in Nederland het ‘customer journey denken’ ook al omarmen en of ze de marketingresultaten kunnen meten aan de hand van de customer journey.
Het onderzoek is gebaseerd op achttien interviews met een selecte groep CMO’s en marketingdirecteuren van toonaangevende Nederlands B2B-organisaties van onder andere ABN AMRO Bank, Nuon, Philips Lightning, Robeco en Unit4.
Opvallende resultaten
Adwin Gerritsen, senior consultant bij spotONvision: "B2B-marketeers zijn vooral gericht op leadgeneratie en acquisitie, waardoor er vaak nog geen sprake is van integraal customer journey management.
Wel zien we dat marketeers qua meetmodellen en processen vooruitgaan. Zo blijkt dat organisaties steeds vaker gebruik maken van marketing automation; inmiddels gebruikt 78 procent van de respondenten een marketing automation systeem (t.o.v. 72 procent in 2015)."
"Op het gebied van reporting en dashboarding is echter nog veel winst te behalen. Veel organisaties hebben nog geen integraal beeld van marketing performance. Data zijn nog vaak aanwezig in verschillende bronnen waardoor handwerk nodig is om de data op te halen. Hierdoor kunnen de marketingresultaten over de customer journey nog niet inzichtelijk gemaakt worden," aldus Shimon Ben Ayoun, Managing Partner van spotONvision.
Hier vindt u meer informatie over het Marketing Performance Management onderzoek en is het volledige onderzoeksrapport te downloaden.