zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemersgedrag belangrijkste factor bij verandering bedrijven

17 maart 2016 - 93 procent van de IT-beslissers staat open voor verandering en ziet het als kans voor zijn bedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van  IFS onder meer dan 1.000 IT-beslissers in veertien landen. De ondervraagden zijn werkzaam bij bedrijven in diverse branches, waaronder industriële productie, bouw en retail.

Twee derde van de respondenten is het erover eens dat de volgende factoren de grootste impact hebben op de sturing van veranderingen binnen het bedrijf: de gewenste koers van het bedrijf, duidelijke bedrijfsdoelen en effectief leiderschap. Respondenten werd ook gevraagd om uit een lijst de meest invloedrijke veranderingen in de markt of sociale veranderingen die invloed hebben op hun bedrijf, te selecteren. Met 68 procent van de stemmen lijkt er wereldwijd consensus te bestaan dat verandering in vraag vanuit de klant de factor is, die hedendaagse bedrijven verreweg het meest beïnvloedt. Bedrijfsbeslissers op C-level werden door 37 procent van de respondenten als op één na meest belangrijke factor gezien, gevolgd door beschikbaarheid van goederen en diensten met 29 procent.


 
Verschil van mening
Het onderzoek laat wel een verschil van mening zien tussen respondenten in verschillende delen van de wereld en verschillende branches als het gaat over factoren die van invloed zijn op verandering. De belangrijkste bevindingen zijn de volgende.
 
·         In de Benelux en Noorwegen legt het werknemersgedrag bij bedrijven het meeste gewicht in de schaal. In beide regio’s koos bijna de helft voor deze factor als belangrijk voor bedrijfsverandering (vergeleken met een wereldwijd gemiddelde van 28 procent).
 
·         In China vindt twee derde van de ondervraagden dat bedrijfsbeslissers op C-level zeer veel invloed hebben (vergeleken met 37 procent wereldwijd).
 
·         In Duitsland geeft bijna de helft van de respondenten aan dat nieuwe, baanbrekende technologieën veel invloed hebben op bedrijfsveranderingen. Wereldwijd koos gemiddeld slechts één op de vier respondenten voor deze factor.
 
·         Van de ondervraagde respondenten in alle landen zei meer dan driekwart van de Braziliaanse respondenten dat lokale veranderingen door de overheid en lokale wetten en regelgeving een grote impact hebben op verandering, vergeleken met 38 procent wereldwijd. Dit staat in schril contrast met Duitsland, waar deze factoren in slechts twee procent van de gevallen als zeer belangrijk worden gezien.
 
·         Spanje vindt als enige land het C-level even belangrijk als de vraag van de klant; beide zijn door 59 procent van de respondenten gekozen.
 
Baanbrekende technologie
De rol van baanbrekende technologieën is opvallend in de productiesector, waar respondenten de factor schalen als de op één na invloedrijkste factor in bedrijfsverandering. Aan de andere kant van de schaal in de productiebranche staat het C-level: door slechts vier procent van de respondenten gekozen als belangrijkste stimulus, vergeleken met de veel hogere twintig procent in de bouw en retail.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht trends in digitale transformatie
 Informatiemanagers moeten ´anders werken én anders denken´
 Tien gevolgen van een managementteam onder druk
 Waarom zou uw bedrijf een Agile Coach nodig hebben?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10