zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer vindt dat huidige werkplek niet volstaat

14 maart 2016 - De technologieën die op de werkvloer gebruikt worden, moeten nodig aangepast worden aan wat we in ons persoonlijke leven gebruiken. Dat vindt 55 procent van de Nederlandse werkenden, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Fuze.

De resultaten van dit onderzoek laten zien hoe een representatieve groep van 5.000 werkenden en 2.500 tieners denkt over hoe, waar en wanneer ze wil werken.


Het rapport - 'De app-generatie: hoe de werkenden van de toekomst onze manier van werken veranderen’ - richt zich op de impact die de generatie 15- tot 18-jarigen heeft op het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat er een groot verschil bestaat tussen de verwachtingen van de jongeren en de realiteit waarmee ze op de werkvloer worden geconfronteerd. De huidige generatie werknemers kan niet zonder de vaste telefoon, printers, pennen en papier, maar tieners denken heel anders:
 
  • Tieners zijn 25 procent meer geneigd om een ​​smartphone als essentieel onderdeel van hun werk te zien dan de huidige generatie werkenden
  • 61 procent van de Nederlandse tieners vindt het belangrijk om gebruik te maken van de nieuwste technologieën op het werk
  • Slechts drie procent van de Nederlandse tieners maakt nog gebruik van een vaste telefoonlijn. Tieners geven er de voorkeur aan te communiceren via social media en video- en chatapplicaties
Huidige generatie 
Ook de huidige generatie werkenden in Nederland geeft aan ontevreden te zijn. 58 procent zegt dat de technologie die ze op het werk gebruiken niet volstaat om efficiënt te kunnen werken. Dit ligt duidelijk boven het Europees gemiddelde van 50 procent. Dit heeft tot gevolg dat het aandeel ‘schaduw IT’ in Nederland groter is dan in landen als Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. 45 procent van de werkenden in Nederland gebruikt zijn eigen mobiele telefoon voor het werk, en ook gebruiken veel van hen software waar de IT-afdeling geen zicht op heeft, waaronder messaging-applicaties (39 procent) en videogesprekken (30 procent).
 
Thuiswerktrend
De onderzoeksresultaten zijn ook te koppelen aan de trend van thuiswerken en het lijkt erop dat deze verder zal doorzetten. 87 procent van de kantoormedewerkers ziet de voordelen van ergens anders te kunnen werken dan op kantoor. 57 procent geeft aan effectiever te kunnen werken vanuit huis, wanneer ze over de juiste technologieën beschikken.

Communicatietechnologie
Daarnaast voorspelt het rapport hoe de communicatietechnologie gaat veranderen. 59 procent van de werkenden gelooft namelijk dat video-telefonie het reguliere telefoongesprek zal vervangen. Dit cijfer weerspiegelt het gedrag van tieners in heel Europa, waarbij acht procent de voorkeur geeft aan videobellen met vrienden. Dit is weliswaar een lager percentage dan dat van de groep die de voorkeur geeft aan een persoonlijk gesprek of text-based communicatie, maar hetzelfde percentage tieners geeft de voorkeur aan voor een mobiel telefoongesprek. Videocommunicatie wordt dus als even belangrijk ervaren als een mobiel telefoongesprek.
 
App-generatie
"De app-generatie is opgegroeid met mobiel als standaard. Zij is gewend om alles op de smartphone te doen, vooral communiceren, en de huidige inzet van zakelijke technologieën sluit hier helemaal niet op aan," aldus Luca Lazzaron, Senior Vice President International Operations van Fuze.
"Bedrijven denken nog zeer traditioneel over waar en wat werk is, en over de technologieën die passen binnen dit traditionele beeld – vaste telefoons, desktopcomputers, zelfs faxapparaten. Jonge mensen zullen zich geen raad weten met deze verouderde technologieën," vervolgt Lazzaron. "Hun mobile-first, flexibele, 'app voor alles' benadering laat zien dat er een betere manier is om te werken. Dit onderzoek toont aan dat niet alleen de nieuwe generatie werkenden vindt dat de huidige werkplektechnologie niet meer volstaat. Bedrijven moeten echt actie gaan ondernemen. En niet alleen om hun toekomst veilig te stellen, maar vooral om de middelen te bieden die hun werknemers nu nodig hebben om hun werk zo efficiënt mogelijk te doen."

Download hier het volledige rapport.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tevredenheid over werkplek zorgt voor meer betrokkenheid
 Slimme technologie leidt tot meer omzet
 Werknemer zou zichzelf niet laten thuiswerken
 Drie manieren om u voor te bereiden op de mobiele werkplek voor meerdere generaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10