Werknemer vindt dat huidige werkplek niet volstaat
14 maart 2016 -
De technologieën die op de werkvloer gebruikt worden, moeten nodig aangepast worden aan wat we in ons persoonlijke leven gebruiken. Dat vindt 55 procent van de Nederlandse werkenden, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Fuze.
De resultaten van dit onderzoek laten zien hoe een representatieve groep van 5.000 werkenden en 2.500 tieners denkt over hoe, waar en wanneer ze wil werken.
Het rapport - 'De app-generatie: hoe de werkenden van de toekomst onze manier van werken veranderen’ - richt zich op de impact die de generatie 15- tot 18-jarigen heeft op het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat er een groot verschil bestaat tussen de verwachtingen van de jongeren en de realiteit waarmee ze op de werkvloer worden geconfronteerd. De huidige generatie werknemers kan niet zonder de vaste telefoon, printers, pennen en papier, maar tieners denken heel anders:
Tieners zijn 25 procent meer geneigd om een smartphone als essentieel onderdeel van hun werk te zien dan de huidige generatie werkenden
61 procent van de Nederlandse tieners vindt het belangrijk om gebruik te maken van de nieuwste technologieën op het werk
Slechts drie procent van de Nederlandse tieners maakt nog gebruik van een vaste telefoonlijn. Tieners geven er de voorkeur aan te communiceren via social media en video- en chatapplicaties
Huidige generatie
Ook de huidige generatie werkenden in Nederland geeft aan ontevreden te zijn. 58 procent zegt dat de technologie die ze op het werk gebruiken niet volstaat om efficiënt te kunnen werken. Dit ligt duidelijk boven het Europees gemiddelde van 50 procent. Dit heeft tot gevolg dat het aandeel ‘schaduw IT’ in Nederland groter is dan in landen als Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. 45 procent van de werkenden in Nederland gebruikt zijn eigen mobiele telefoon voor het werk, en ook gebruiken veel van hen software waar de IT-afdeling geen zicht op heeft, waaronder messaging-applicaties (39 procent) en videogesprekken (30 procent).
Thuiswerktrend
De onderzoeksresultaten zijn ook te koppelen aan de trend van thuiswerken en het lijkt erop dat deze verder zal doorzetten. 87 procent van de kantoormedewerkers ziet de voordelen van ergens anders te kunnen werken dan op kantoor. 57 procent geeft aan effectiever te kunnen werken vanuit huis, wanneer ze over de juiste technologieën beschikken.
Communicatietechnologie
Daarnaast voorspelt het rapport hoe de communicatietechnologie gaat veranderen. 59 procent van de werkenden gelooft namelijk dat video-telefonie het reguliere telefoongesprek zal vervangen. Dit cijfer weerspiegelt het gedrag van tieners in heel Europa, waarbij acht procent de voorkeur geeft aan videobellen met vrienden. Dit is weliswaar een lager percentage dan dat van de groep die de voorkeur geeft aan een persoonlijk gesprek of text-based communicatie, maar hetzelfde percentage tieners geeft de voorkeur aan voor een mobiel telefoongesprek. Videocommunicatie wordt dus als even belangrijk ervaren als een mobiel telefoongesprek.
App-generatie
"De app-generatie is opgegroeid met mobiel als standaard. Zij is gewend om alles op de smartphone te doen, vooral communiceren, en de huidige inzet van zakelijke technologieën sluit hier helemaal niet op aan," aldus Luca Lazzaron, Senior Vice President International Operations van Fuze.
"Bedrijven denken nog zeer traditioneel over waar en wat werk is, en over de technologieën die passen binnen dit traditionele beeld – vaste telefoons, desktopcomputers, zelfs faxapparaten. Jonge mensen zullen zich geen raad weten met deze verouderde technologieën," vervolgt Lazzaron. "Hun mobile-first, flexibele, 'app voor alles' benadering laat zien dat er een betere manier is om te werken. Dit onderzoek toont aan dat niet alleen de nieuwe generatie werkenden vindt dat de huidige werkplektechnologie niet meer volstaat. Bedrijven moeten echt actie gaan ondernemen. En niet alleen om hun toekomst veilig te stellen, maar vooral om de middelen te bieden die hun werknemers nu nodig hebben om hun werk zo efficiënt mogelijk te doen."