7 december 2003 -
Vanaf 1 januari 2004 heeft iedere werknemer recht op een rookvrije werkplek. Het recht op een rookvrije werkplek is niet hetzelfde als een algeheel rookverbod.
Werkgevers kunnen bijvoorbeeld speciaal afgesloten, rookvrije ruimtes creëren. Ook is het vanaf 1 januari niet meer toegestaan om te roken in algemen ruitmes zoals gangen, hallen, trappenhuizen, toiletten, keukens, kopieerruimtes.
Rookvrije werkplek Het personeel bepaalt of de werkgever voldoende moeite doet om een rookvrije werkplek te creëren. Werkgevers mogen wel een algeheel rookverbod afkondigen, maar kunnen ook kiezen voor speciale rookvrije ruimtes voor werknemers die dat wensen. Werknemers die alleen op een kamer werken, mogen desgewenst wel roken, tenzij ze regelmatig bezoek ontvangen van andere werknemers.
Boete Als een werkgever verzuimt aan de wettelijke verplichting te voldoen, dan kunnen werknemers naar de Arbo-dienst stappen. De Arbo-dienst kan bemiddelen tussen werkgever en werknemer om tot een oplossing te komen. Bedrijven die het rookverbod niet goed handhaven of geen maatregelen voor rookvrije werkplekken treffen, kunnen een boete krijgen van 300 Euro. Bij herhaling kan de boete oplopen tot 2.400 Euro. De Arbeidsinspectie controleert de Arbowet. Uw personeel kan hier klagen dat u onvoldoende doet om blootstelling aan kankerverwekkende stoffen (tabaksrook) te voorkomen. Bij een geschil tussen de werkgever en werknemer beslist de Arbeidsinspectie.