zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse vrouw ambitieuzer dan mannelijke collega's

9 maart 2016 - Van de vrouwelijke Nederlandse professionals ambieert maar liefst 60 procent een toppositie. Onder mannen ligt dat aantal met 58 procent iets lager. De helft van de vrouwen ziet zichzelf als succesvol, als zij aan het einde van hun carrière een management- of directiefunctie hebben bereikt.

Dit aantal ligt net onder het wereldwijde gemiddelde (54 procent). Voor slechts vier procent van de Nederlandse vrouwen geldt dat zij hun carrière als geslaagd zien als zij de positie van CEO hebben bereikt. Wereldwijd ligt dat percentage met twaalf procent aanzienlijk hoger. Het is een aantal van de belangrijkste conclusies uit het Global Gender Diversity Report 2016 van Hays, dat onderzoek deed onder 11.500 professionals wereldwijd.


 
Belgische vrouwen
Vrouwelijke professionals in België zijn ambitieuzer dan hun Nederlandse peers: maar liefst 67 procent streeft een toppositie na en maar liefst 70 procent ziet zichzelf pas als succesvol bij het bereiken van management- of directieniveau. Overigens zijn ook Belgische mannen ambitieuzer, want daarvan gaat maar liefst 82 procent voor de absolute top. Een aanzienlijk verschil met Nederlandse mannen (58 procent). Opvallend is dat het ambitieniveau van Duitse vrouwelijke professionals flink lager lijkt te liggen, aangezien 33 procent een toppositie nastreeft. Onder Duitse mannen ligt dat aantal met 34 procent niet veel hoger. Voor 42 procent van de Duitse vrouwen geldt dat een management- of directiefunctie succes betekent.
 
Zelfpromotie kan beter
Minder dan de helft (47 procent) van de vrouwen wereldwijd heeft het gevoel dat zij hun prestaties, talenten en ambities onder de aandacht van hun managers kunnen brengen. Bij hun mannelijke collega’s is dat 53 procent. In Nederland ligt het percentage onder vrouwen met 50 procent iets hoger dan het mondiale gemiddelde. In Duitsland en België gaat het om respectievelijk 33 procent en 64 procent. Jill van Casteren, HR-manager van Hays Nederland: "De mate waarin er binnen de organisatie ruimte is om zichtbaar te maken wat je waard bent en wat je prestaties zijn, bepaalt voor een belangrijk deel je carrièrekansen en loopbaanontwikkeling. Nederlandse vrouwen scoren op dit punt weliswaar iets hoger dan het wereldwijde gemiddelde, maar weer flink lager dan vrouwen in België. Er is op dit punt veel ruimte voor verbetering. Een goede zelfpromotie is enerzijds een eigen verantwoordelijkheid, maar het is cruciaal dat het belang ervan binnen organisaties wordt erkend."
 
Verschil in perceptie over beloning
Verschillen tussen mannen en vrouwen op de werkvloer worden door de beide groepen aanzienlijk anders gepercipieerd, zo laat het onderzoek zien. Zo denkt maar liefst 76 procent van de Nederlandse mannen dat mannen en vrouwen bij gelijke geschiktheid hetzelfde worden beloond (een daling van 7 procent ten opzichte van 2015), terwijl slechts een kleine helft (48 procent) van de vrouwen hiervan overtuigd is (een daling van 8 procent). Van Casteren: "Hoewel er sprake is van een flinke verbetering ten opzichte van vorig jaar, is het verschil in perceptie over gelijke beloning nog steeds te groot. Slechts 20 procent van de Nederlandse ondernemingen heeft een formeel beleid met betrekking tot gelijke kansen tussen mannen en vrouwen. Dat is zelfs een daling van vier procent ten opzichte van 2015. Dit thema moet echt in alle sectoren hoger op de agenda komen te staan. Het ontbreekt nog teveel mannen én vrouwen aan inzicht op dit punt en dat staat verandering in de weg."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse vrouwen lopen digitaal voorop in de wereld
  Vrouwen voorop in de rum-sector
 Bescheidenheid kenmerkt vrouwelijk talent in sollicitatieproces
 Vrouwen onmisbaar voor groei en innovatie in IT-sector
 Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
22-03-2016
 | 
14:21 uur
Is natuurlijk maar de vraag of dat streven (en er uiteindelijk komen) je gelukkig maakt.
Mij in ieder geval niet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10